دانشنامه اسلامی
اسامی 187 نفر از مورخین به ترتیب زمان وفات آنها تنظیم شده است. در ابتدا شرح حال مختصری از افراد و سپس مصادر آن و در انتها آثار تاریخی آنها ذکر شده است. شیوه نگارش در معرفی مورخین بدین ترتیب است که ابتدا تاریخ ولادت مورخ ذکر شده و پس از ذکر زندگی نامه علمی آنها با تاریخ وفات خاتمه داده شده است. در مصادر، نام اثر و مؤلف و شماره صفحه آمده است. در ذکر آثار، بسته به اهمیت آن کتاب، مطالب به اجمال و تفصیل ارائه شده است.
نویسنده در مقدمه کتاب چنین آورده است: «در رابطه با مکتب تاریخی مکه در بین آنچه مورد مطالعه قرار دادم، اثری نیافتم و به رغم گستردگی بحث ها و رسائلی که قضایای تاریخی مکی را در بر گرفته است، از این مکتب تاریخی سخنی به میان نیامده است. گروهی از مورخین زمان ما معتقدند که مکه و مورخین آن دائماً تابع مراکز تمدنی دیگر، مانند: مکتب تاریخی مصر و شام بوده اند» (ر.ک: مقدمه مؤلف، ص10).
مواجهه نویسنده با این نظرات، وی را به این فکر رهنمون می شود که مطالعاتش را توسعه دهد؛ ولذا منابع جدیدی را مورد بررسی قرار می دهد. در مرحله اول به گردآوری مطالب می پردازد و در طول دو سال با اسامی عده زیادی از مورخین مکه و عناوین تألیفات آنها روبه رو می شود که اعجاب وی را برمی انگیزد. در مرحله دوم به شناخت اجمالی این مورخین و آثار آنها می پردازد. وی نام 846 مصدر مهم را از منابع مختلف گردآوری می کند؛ اما از اینکه تنها 96 عنوان از این آثار به چاپ رسیده است و آثار چاپ شده نیز تجاری و غیر تحقیقی است، ابراز تأسف می کند. به گزارش نویسنده، تعداد کتب تحقیقی چاپ شده از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کند. او از 750 کتابی که در منابع از آنها نام برده شده تنها به 245 اثر خطی دست یافته است و آنها را مبنای کار خود قرار داده است. به اعتقاد نویسنده برای شناخت مکتب تاریخی مکه ابتدا شناخت کاملی به شخصیت مورخین مکی و جایگاه نوشته های تاریخی آنها لازم است؛ لذا در ابتدای این اثر تنها به معرفی مورخین مکه از قرن سوم تا سیزدهم هجری پرداخته و وعده کرده است که در تصنیفی جداگانه به بررسی مکتب تاریخی مکه پرداخته شود.
مبنای گزینش مورخین به گفته مصنف یکی از موارد زیر بوده است: