دانشنامه اسلامی
همسر نوح درباره اسرار آن حضرت افشاگری می کرد.ضرب الله مثلا للذین کفروا امرات نوح وامرات لوط کانتا تحت عبدین من عبادنا صــلحین فخانتاهما... (مقصود از خیانت همسران نوح و لوط (علیهما السلام) افشاگری آنان بوده است.)
معنای خیانت
راغب در مفردات می گوید: خیانت و نفاق یک حقیقت است، جز اینکه خیانت در مقابل عهد و امانت گفته می شود، و نفاق در مسائل دینی.
تفسیر آیات
قرآن کریم نمونه مردم بد را با نقل داستان دو زن بد، تبیین کرده و می فرماید:«ضرب الله مثلا للذین کفروا امراة نوح و امراة لوط». ؛ خدا برای کسانی که کافر شدند زن نوح و لوط را مثل آورده. در این جا خداوند نمی فرماید: «ضرب الله مثلا لللاتی کفرن». و نمی فرماید: «ضرب الله مثلا للنساء الکافرات». نمی گوید خدا نمونه زنان بد را ذکر کرد، بلکه می گوید نمونه مردم کافر را ذکر کرد. «ضرب الله مثلا للذین کفروا نه» «للنساء» و نه «لللاتی کفرن» بنابراین معلوم می شود این «للذین کفروا» به معنای مردان کافر نیست بلکه به معنای مردم تبهکار و بزهکار است. منظور از خیانت نیز در اینجا، خیانت مکتبی، اعتقادی و فرهنگی است، و به همین دلیل ذات اقدس اله به ما فرمود: «لا تخونوا الله والرسول و تخونوا اماناتکم» ؛ «خیانت نکنید به خدا و رسول و خیانت نکنید به امانت هایتان». به پیامبر (صلی الله علیه وآله) خیانت کردن، یعنی، با دین او بد رفتاری کردن. در اینجا که فرمود: زن لوط و زن نوح به این دو پیامبر که یکی از آنها پیامبران اولوالعزم است و دیگری حافظ شریعت ابراهیم(علیه السلام) خیانت کردند، یعنی مکتبشان را نپذیرفتند، و اینها نمونه مردم تبهکار و کافرند. بنابراین معلوم می شود که اگر سخن از «الذین» و «امنوا» و مانند آن است بنابر فرهنگ محاوره، منظور، مردم هستند، نه مردان. و در همین آیه هم که فرمود قیل ادخلا النار مع الداخلین اگر چه «ادخلا» همانطوری که تثنیه مذکر است، تثنیه مؤنث هم هست، اما این که «داخلین» را به صورت جمع مذکر سالم ذکر کرد منظور، مردم جهنمی هستند نه مردان جهنمی.