دانشنامه اسلامی
کفر به طاغوت و ایمان به خدا، اعتصام به دستاویزی محکم و غیر قابل گسست: «لا اکر اه فی الدین قد تبین الر شد من الغی فمن یکفر بالطاغوت ویؤمن باللـه فقد استمسک بالعر وة الوثقی لا انفصام لها واللـه سمیع علیم : در قبول دین، اکراهی نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است. بنابر این، کسی که به طاغوت( بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر) کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی چنگ زده است، که گسستن برای آن نیست. و خداوند، شنوا و داناست.» این آیه تنها مربوط به اهل کتاب نیست آن چنان که بعضی از مفسران پنداشته اند، و همچنین حکم آیه هرگز منسوخ نشده است آن چنان که بعضی دیگر گفته اند بلکه حکمی است جاودانی و هماهنگ با منطق عقل. سپس به عنوان یک نتیجه گیری از جمله گذشته می افزاید: پس کسی که به طاغوت ( بت و شیطان و انسانهای طغیانگر) کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی دست زده است که گسستن برای آن وجود ندارد (فمن یکفر بالطاغوت و یؤ من بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی لا انفصام لها).
[ویکی فقه] اعتصام به عروه الوثقی (قرآن). اعتصام به عروة الوثقی، در قرآن دست زدن به دستگیره ای محکم است که گسستی برای آن وجود ندارد.
کفر به طاغوت و ایمان به خدا، اعتصام به دستاویزی محکم و غیر قابل گسست: «لا اکر اه فی الدین قد تبین الر شد من الغی فمن یکفر بالطاغوت ویؤمن باللـه فقد استمسک بالعر وة الوثقی لا انفصام لها واللـه سمیع علیم : در قبول دین، اکراهی نیست. (زیرا) راه درست از راه انحرافی، روشن شده است. بنابر این، کسی که به طاغوت( بت و شیطان، و هر موجود طغیانگر) کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی چنگ زده است، که گسستن برای آن نیست. و خداوند، شنوا و داناست.» این آیه تنها مربوط به اهل کتاب نیست آن چنان که بعضی از مفسران پنداشته اند، و همچنین حکم آیه هرگز منسوخ نشده است آن چنان که بعضی دیگر گفته اند بلکه حکمی است جاودانی و هماهنگ با منطق عقل. سپس به عنوان یک نتیجه گیری از جمله گذشته می افزاید: پس کسی که به طاغوت ( بت و شیطان و انسانهای طغیانگر) کافر شود و به خدا ایمان آورد، به دستگیره محکمی دست زده است که گسستن برای آن وجود ندارد (فمن یکفر بالطاغوت و یؤ من بالله فقد استمسک بالعروة الوثقی لا انفصام لها).
دوستی اهل بیت
تسلیم در برابر خداوند و نیکوکاری، اعتصام به دستاویزی محکم: «ومن یسلم وجهه الی اللـه وهو محسن فقد استمسک بالعر وةالوثقی والی اللـه عاقبة الامور : کسی که روی خود را تسلیم خدا کند در حالی که نیکوکار باشد، به دستگیره محکمی چنگ زده (و به تکیه گاه مطمئنی تکیه کرده است)؛ و عاقبت همه کارها به سوی خداست.» در حدیثی که در تفسیر البرهان از طرق اهل سنت از امام علی بن موسی الرضا علیهم السلام از پیامبر گرامی اسلام نقل شده چنین آمده : سیکون بعدی فتنة مظلمة ، الناجی منها من تمسک بالعروة الوثقی ، فقیل یا رسول الله و ما العروة الوثقی ؟ قال ولایة سید الوصیین ، قیل یا رسول الله و من سید الوصیین ؟ قال : امیر المؤ منین ، قیل یا رسول الله و من امیر المؤ منین ؟ قال مولی المسلمین و اما مهم بعدی ، قیل یا رسول الله و من مولی المسلمین و امامهم بعدک ؟ قال : اخی علی بن ابی طالب (علیه السلام ): ((بعد از من فتنه ای تاریک و ظلمانی خواهد بود تنها کسانی از آن رهائی می یابند که به عروة الوثقی چنگ زنند، عرض کردند: ای رسولخدا عروة الوثقی چیست ؟ فرمود: ولایت سید اوصیاء است .عرض کردند یا رسول الله سید اوصیاء کیست ؟ فرمود: امیر مؤ منان .عرض کردند امیر مؤ منان کیست ؟ فرمود مولای مسلمانان و پیشوای آنان بعد از من ، باز برای اینکه پاسخ صریحتری بگیرند عرض کردند او کیست ؟ فرمود: برادرم علی بن ابی طالب علیه السلام .روایات دیگری نیز در همین ازمنه که منظور از (عروة الوثقی) دوستی اهل بیت علیهم السلام یا دوستی آل محمد صلی اللّه علیه و آله و سلّم یا امامان از فرزندان حسین علیه السلام است نقل شده .