دانشنامه اسلامی
شاید شما خواننده محترم با دیدن این عنوان که علی (علیه السّلام) از تمام پیامبران (علیهم السّلام) غیر از خاتم انبیاء (صلوات اللّه علیه) برتر است تعجب کنید و قبل از هرگونه تحقیق و مطالعه ما را متهم به غلوّ و خروج از محدوده شرع و عقل بدانید، ولی توصیه می کنیم که قبل از هر نوع داوری با ما همراه شوید تا با استدلال و برهان پرده از راز قضیه کنار بزنیم، آنگاه خود قضاوت خواهید نمود که دریافت و رسیدن به حقیقت چندان هم دشوار نیست بلکه با عبور از دیوارهای ضخیم شک و بدبینی آسان نیز می شود.چرا که برتری علی بن ابوطالب (علیه السّلام) در بین افراد بشر حقیقتی است غیر قابل انکار، زیرا کتاب و سنت این اعتقاد را تایید و آن را اثبات می کند، اگرچه دست های ناپاک از آغاز تاکنون همواره سعی در انکار فضائل و ویژگی های برتر این مرد الهی را داشته و باتلاش در تحریف واقعیت های تاریخی ذهن بسیاری از مسلمانان را به گمراهی کشانده اند، از این روی بحث در اثبات برتری علی (علیه السّلام) را در سه محور یعنی کتاب و سنت و عقل دنبال می کنیم.
سیمای برتر امام علی در قرآن
آیاتی از قرآن کریم در بیان و توصیف و شرح برتری مقامات معنوی امام علی (علیه السّلام) می باشد.
← آیه تطهیر
تصویر چهره ملکوتی امیرمؤمنان علی (علیه السّلام) و بازخوانی سیمای معنوی و و مجسم ساختن زیبائی های رفتاری و عملی و گفتاری او از میان هزاران سخن رسول گرامی اسلام نیازمند خلق و آفرینش کتاب ها است، اگرچه بزرگانی در گذشته و حال به این مهم دست یازیده اند، احادیث و سخنان پیامبر اعظم، مربی و معلم امیر مؤمنان علی (علیه السّلام) در بیان شخصیت و فضائل آن حضرت از حد و اندازه خارج است، که از بین این روایات حدیث ذیل را که موافق و مخالف نقل کرده اند و سند گویائی است بر مدعای ما و در حقیقت مکمل آیات پیشین و در وصف برتری امام علی (علیه السّلام) بر تمام پیامبران غیر از خاتم انبیا است، به تفسیر و توضیح آن می پردازیم. «من اراد ان یری آدم فی علمه، ونوحاً فی طاعته، وابراهیم فی خلته، وموسی فی هیبته، وعیسی فی صفوته، فلینظر الی علی بن ابی طالب رضی الله عنه»(هر کس به خواهد علم آدم، طاعت نوح، محبوبیت ابراهیم، هیبت موسی و برگزیدگی عیسی را ببیند باید به علی بن ابی طالب بنگرد).قوله (صلی الله علیه و آله وسلّم): (من اراد ان ینظر الی نوح فی عزمه، والی آدم فی علمه، والی ابراهیم فی حلمه، والی موسی فی فطنته، والی عیسی فی زهده، فلینظر الی علی بن ابی طالب). اخرجه البیهقی فی صحیحه، والامام احمد بن حنبل فی مسنده). این حدیث را همانگونه که در پایان حدیث قبل مشاهده می کنید از دو تن محدث و نویسنده مشهور و صاحب آثار و تالیفات معتبر یعنی احمد حنبل و بیهقی نقل کرده اند که متاسفانه در چاپ های فعلی دیده نمی شود و گویا دست تحریف این حدیث را نیز به سرنوشتی همانند تحریف و اسقاط دیگر احادیث و منقولات تاریخی در فضائل اهل بیت و علی (علیهم السّلام) دچار کرده است.
← سخن ابن ابی الحدید
...