مبانی ازادی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مبانی آزادی. آزادی پیش از آن که پدیده ای اجتماعی، سیاسی و قراردادی باشد، قانون فطری، طبیعی و انسانی برای همه انسان ها است که بر مبانی ذیل استوار می باشد:
قرآن کریم انسان را موجودی مرکّب از روح الهی و بدن مادّی می داند که زمینه بی نهایت صعود و یا سقوط را دارا است و در آیات بسیاری او را ستوده (بقره:۳۰؛ تین:۴؛ اسراء:۷۰ و...) و در نزدیک به شصت آیه از جمله او را به نوعی نکوهیده است. و همین دو بعد وجودی و قابلیّت وی، مبنای اعطای آزادی و به ودیعه گذاشته شدن اراده در نهاد او است «إِنَّا هَدَینـهُ السَّبِیلَ إِمَّا شاکِراً و إِمَّا کَفُوراً.»
اختیار طبیعی
قرآن با نفی عقیده باطل و بی دلیل جبر گرایی و اثبات قدرت اراده انسان بر انجام یا ترک آگاهانه اعمالش، او را موجودی مُختار می داند؛ اگرچه اختیار مطلق ندارد و اسباب و علل دیگری و در رأس آن ها، اراده خدا، اختیار او را محدود می کنند، لازمه اصل اختیار تکوینی این است که از آزادی های حقوقی نیز برخوردار باشد و فقط خدا که مالک او است یا خودش می توانند آزادی او را محدود کنند.
مسؤولیّت انسان
براساس بینش توحیدی، انسان از خدا است و به سوی او حرکت می کند: «إِنَّا لِلّهِ و إِنَّا إِلیهِ رجِعون» و پاسخ گوی کردار خویش در سرای باقی است: «کُلُّ نَفس بِما کَسَبت رَهینَة» (مدثر: ۳۸) و با توجّه به این که برای رسیدن به غیب و خیر مشترک، فقط یک صراط مستقیم وجود دارد، انسان مسؤولوسازنده سرنوشت خویش و دارای رسالت ویژه در دنیا است و اعطای مسؤولیّت و الزام به پاسخ گویی بدون اعطای آزادی به صورت وسیله ای برای انجام مسؤولیّت، امری غیر معقول و بر خلاف عدل الهی به شمارمی رود.
اصل تربیت
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال عشقی فال عشقی فال انگلیسی فال انگلیسی فال چوب فال چوب فال درخت فال درخت