دانشنامه اسلامی
در حقیقت کسانی که کفر ورزیدند چه بیمشان دهی چه بیمشان ندهی برایشان یکسان است، آن ها نخواهند گروید.
این آیه در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است.
«شیخ طوسی» گوید: بنا به قول ربیع بن انس درباره ابوجهل و پنج نفر از قوم او که از سران احزاب بوده و در جنگ بدر کشته شده اند، نازل گردید. چنان که بلخی و مغربی نیز این عقیده را پسندیده اند، ابن عباس گوید.
درباره احبار یهود که در اطراف مدینه بوده اند نازل شده است، عده ای نیز گویند: درباره مشرکین نزول یافته است و طبری قول ابن عباس را پسندیده است ولی ما می گوئیم این آیه جنبه اختصاصی داشته و حمل کردن آن بر عموم غیرممکن است زیرا می دانیم در میان کفار عده ای بودند که بعد ایمان آوردند بنابراین نمی توان آیه را حمل بر عموم کرد و بنابر قول ربیع بن انس اگر کسی از کفار با حالت کفر بمیرد به طور یقین منظور نظر این آیه بوده است و روی همین زمینه تمام سران احزاب مقصود این آیه بوده و نیز شامل کسانی که در جنگ بدر کشته شده اند خواهد بود.
کسانی که معتقدند که این آیه مخصوص کفار اهل کتاب است چنین دلیل آوردند و گویند چون آیات قبل از این آیه مربوط به مؤمنین بوده بنابراین باید این آیه و آیات بعد از آن مربوط به کفار باشد.
[ویکی اهل البیت] آِیه 6 بقره. «إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَیُؤْمِنُونَ».
در حقیقت کسانی که کفر ورزیدند چه بیمشان دهی چه بیمشان ندهی برایشان یکسان است، آن ها نخواهند گروید.
این آیه در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است.
«شیخ طوسی» گوید: بنا به قول ربیع بن انس درباره ابوجهل و پنج نفر از قوم او که از سران احزاب بوده و در جنگ بدر کشته شده اند، نازل گردید. چنان که بلخی و مغربی نیز این عقیده را پسندیده اند، ابن عباس گوید.
درباره احبار یهود که در اطراف مدینه بوده اند نازل شده است، عده ای نیز گویند: درباره مشرکین نزول یافته است و طبری قول ابن عباس را پسندیده است ولی ما می گوئیم این آیه جنبه اختصاصی داشته و حمل کردن آن بر عموم غیرممکن است زیرا می دانیم در میان کفار عده ای بودند که بعد ایمان آوردند بنابراین نمی توان آیه را حمل بر عموم کرد و بنابر قول ربیع بن انس اگر کسی از کفار با حالت کفر بمیرد به طور یقین منظور نظر این آیه بوده است و روی همین زمینه تمام سران احزاب مقصود این آیه بوده و نیز شامل کسانی که در جنگ بدر کشته شده اند خواهد بود.
کسانی که معتقدند که این آیه مخصوص کفار اهل کتاب است چنین دلیل آوردند و گویند چون آیات قبل از این آیه مربوط به مؤمنین بوده بنابراین باید این آیه و آیات بعد از آن مربوط به کفار باشد.