احکام المحبوسین فی الفقه الجعفری

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] جناب مستطاب آقای شیخ محمدباقرخالصی
در این کتاب مباحث فقهی دربارۀ جرمهایی که به سبب ارتکاب آن مجرم باید زندانی شود مطرح شده است و ثابت شده که در اسلام زندانی کردن از امور پذیرفته شده و معتبر است و قابل انکار نیست.زندانی در این کتاب به دو دسته حبس ابد و حبس غیر ابد تقسیم و مورد بررسی واقع شده است.
از آنجائی که این موضوع از مسائل مورد ابتلاء دولت حکومت اسلامی است و بعضی از متخصصین در فقه وجود زندان در اسلام را انکار کرده اند و آن را ساخته حکومتهای ظالم دانسته اند و صرفا در اسلام حدود دیة در تعزیرات را به عنوان مجازات ذکر کرده اند، مؤلف تصمیم به تألیف این کتاب گرفته تا طلاب و محققین و به خصوص قضات و وکلاء از آن استفاده نمایند.
وی در این کتاب قصد دارد علاوه بر موارد خاصی که در روایات و فقه اسلامی تصریح به زندان شده است وجود زندان در حکومتهای اسلامی را برای مجرمانی که حاکم برای محاکمه آنان نیاز به دقت دارد اثبات نماید و محدوده مجازاتها و عقوبتهای مشخص شده در قوانین شرعی را بیان نماید.
مؤلف همچنانکه تشکیل حکومت را از امور ضروری برای جوامع انسانی دانسته است
[ویکی فقه] احکام المحبوسین فی الفقه الجعفری (کتاب). کتاب" احکام المحبوسین فی الفقه الجعفری" مجموعه مباحث فقهی است دربارۀ جرمهایی که به سبب ارتکاب آن مجرم باید زندانی شود، و ثابت شده که در اسلام زندانی کردن از امور پذیرفته شده و معتبر است و قابل انکار نیست . مؤلف این کتاب جناب مستطاب آقای شیخ محمد باقر خالصی می باشد .
در این کتاب مباحث فقهی دربارۀ جرمهایی که به سبب ارتکاب آن مجرم باید زندانی شود مطرح شده است و ثابت شده که در اسلام زندانی کردن از امور پذیرفته شده و معتبر است و قابل انکار نیست. زندانی در این کتاب به دو دسته حبس ابد و حبس غیر ابد تقسیم و مورد بررسی واقع شده است.وی در این کتاب قصد دارد علاوه بر موارد خاصی که در روایات و فقه اسلامی تصریح به زندان شده است وجود زندان در حکومتهای اسلامی را برای مجرمانی که حاکم برای محاکمه آنان نیاز به دقت دارد اثبات نماید و محدوده مجازاتها و عقوبتهای مشخص شده در قوانین شرعی را بیان نماید. مؤلف همچنانکه تشکیل حکومت را از امور ضروری برای جوامع انسانی دانسته است نیاز به زندانها را از ضروریات دانسته است. از آنجائیکه مؤلف اجماع را به عنوان یکی از دلایل شرعی قبول ندارد در این کتاب سعی نموده از استناد به اجماع خودداری نماید. اگر چه کتاب به سبک فقه استدلالی نوشته شده است ولی از آنجائیکه مؤلف اجماع را قبول نداشته است و بنای بر نقل اقوال فقها و استناد به آنها را نداشته است و در مواردی نیز که نظریه آنان ذکر شده است به نقل آنها اکتفا شده و بررسی نشده اند و بنابر این کتاب به سبک فقه روایی استدلالی نوشته شده است. حواشی کتاب بسیار سودمند است و بیشتر آنان در مورد مسائل رجالی و احوال راویان می باشد.
انگیزه تألیف
از آنجائی که این موضوع از مسائل مورد ابتلاء دولت حکومت اسلامی است و بعضی از متخصصین در فقه وجود زندان در اسلام را انکار کرده اند و آن را ساخته حکومتهای ظالم دانسته اند و صرفا در اسلام حدود دیة در تعزیرات را به عنوان مجازات ذکر کرده اند، مؤلف تصمیم به تألیف این کتاب گرفته تا طلاب و محققین و به خصوص قضات و وکلاء از آن استفاده نمایند.
تاریخ انتشار
کتاب موجود توسط مؤسسه نشر اسلامی تابع جامعه مدرسین در سال ۱۴۱۳ ق در قم چاپ شده است.
تاریخ تألیف
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم