جود در حدیث و اخلاق

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] جود، اصطلاحی در حدیث ، اخلاق ، فلسفه و کلام و عرفان است.
معنا و تعریف جود در این علوم کاملاً یکسان نیست و به اعتبار برخی قیود و تأکید بر آنها، در کاربرد این اصطلاح و تعیین مصداق برای آن تفاوت هایی وجود دارد؛ از این رو، مباحث مقاله حاضر در سه بخش عرضه میشود: حدیث و اخلاق ، فلسفه و کلام ، عرفان .
← در حدیث و اخلاق
حضرت علی علیه السلام (حکمت ۴۳۷) عدل را به دو دلیل برتر از جود دانسته است :اول اینکه عدل به معنای وضع امور در جای خودشان است و جود خارج کردن چیزی است از جهت و جای خودش مراد از جود در اینجا معنای عرفی آن ، یعنی بخشش مال ، است نه جود حقیقی، زیرا جود حقیقی خارج کردن چیزی از جهت خودش نیست ، مانند جود خدا.دوم اینکه عدل عبارت است از تدبیری عام در امور دنیوی و اخروی و نظام عالم بدان متوقف است . به همین دلیل منافع و ثمرات عدل فراگیر و شامل همه است ، در حالی که جود امری خاص و شخصی است و فواید و منافع آن به قدر عدل عام و گسترده نیست .
جود و سخا
در کتاب های اخلاق ، معمولاً جود و سخا به یک معنی یا در معنای نزدیک به هم به کار رفته اند. به نظر ارسطو ، گشاده دستی (جود و سخا) یکی از فضائل است و آن رعایت اعتدال و حد وسط در صرف کردن و بخشیدن ثروت (چیزهایی که ارزش آنها با پول تعیین میشود) است و اسراف و خسّت (بخل ) افراط و تفریط در بخشش ثروت است . از میان صاحبان فضائل ، گشاده دستان محبوب تر از همه هستند، زیرا به دیگران سود میرسانند و سودرسانی ایشان به این علت است که آماده بخشیدن اند. بخشش به اشخاص درست (سزاوار)، به اندازه درست و به هنگام درست و مانند اینها از خصوصیات جود و سخاوت درست است . غزالی و نصیرالدین طوسی هم سخاوت را از جمله امهات فضائل و آن را، برخلاف نظر ارسطو، تحت جنس فضیلت خویشتن داری (عفت ) دانسته اند.ملامحمد مهدی نراقی جود را بخشش بدون غرض و با طیب خاطر و به همین دلیل آن را مختص خدا دانسته است . در عین حال او جود و سخا به معنای بخشش به قصد ثواب اخروی و کسب فضیلت جود و احتراز از رذیله بخل ، را در مورد انسان به کار برده است .در متون اخلاقی در توضیح جود و سخا، گاه اغراض و احوال ناقض آنها معرفی شده است که از آن جمله اند: اعطای پس از درخواست و به فردی که شایستگی آن را ندارد، سُمعه و ریا، تقرب به سلطان ، دفع ضرر از خود و خانواده ، افزودن مال ، جلب مدح و ثنا و مانند اینها. یحیی بن عدی جود و کرم را برای حاکمان در شمار اولویت ها و واجبات دانسته و در مقابل ، بخل را عامل تزلزل در ارکان فرمانروایی، دشمن آفرینی و سلب کننده امید از مردم معرفی کرده است . گفتنی است که امام علی علیه السلام (نامه ۵۳) نیز در عهد نامه مالک اشتر ، او را از مشورت با بخیل بر حذر داشته است ، چون بخیل حاکم را از فقر میترسانَد و او را از داد و دهش بازمی دارد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال زندگی فال زندگی فال پی ام سی فال پی ام سی فال انبیا فال انبیا فال تاروت فال تاروت