دانشنامه اسلامی
برخی از مآخذ نسبت او را آدمی نوشته اند
خواجه عبدالله انصاری ، طبقات الصوفیة، ج۱، ص۳۵۷، به کوشش محمد سرور مولایی ، تهران ، ۱۳۶۲ش .
ظاهراً دوران جوانی ابن عطا به فراگیری حدیث سپری شده و از کسانی چون ابویعقوب یوسف بن موسی و نیز ابوالعباس فضل ابن زیاد که از یاران احمد بن حنبل بود، نقل حدیث می کرده است .
احمد خطیب بغدادی ، تاریخ بغداد، ج۵، ص۲۶، قاهره ، ۱۳۴۹ق .
سوانح زندگی ابن عطا به درستی شناخته نیست ، همین قدر می دانیم که او در اواخر عمر دچار تحول روحی شد و درپی آن به تصوف روی آورد. ماسینیون زندگی ابن عطا را به ۳ دوره تقسیم کرده است : نخست دوره تحصیل ، نقل حدیث و آشنایی با بزرگان صوفیه که تا ۴۰ سالگی ِ او را در بر می گیرد، دوم دوره مصائب و «بلا» ها که از ۷ تا ۱۸ سال ادامه داشته است و سرانجام سالهای آخر عمر او که به تصوف و تأمل در قرآن و دوستی با حلّاج سپری شده است . امیر معزی به دو دوره مشخص در زندگی ابن عطا قائل است : او دوره نخست را به تقریب تا ۲۹۳ق می داند و براساس پاره ای شواهد و قراین تاریخی نتیجه می گیرد که وی به سبب بلاهایی که در این سال بر او روی آورد، دچار تحول روحی شد و قریب ۷ سال در این احوال بود. این دگرگونی روحی ، یعنی دوره گرایش به تصوف و اشتغال به تأملات باطنی و عرفانی بوده که تا مرگ وی در ۳۰۹ق ادامه داشته است . اما درباره این تحول روحی نباید مبالغه کرد، زیرا به نظر نمی رسد که او یکباره از راه و روش پیشین و عقاید حنبلی خود بریده باشد و حرمتی که وی تا آخرین روزهای عمر در میان حنبلیان داشت ،
احمد خطیب بغدادی ، تاریخ بغداد، ج۸، ص۱۲۸، قاهره ، ۱۳۴۹ق .
...