جزولی

لغت نامه دهخدا

جزولی. [ ج َ ] ( اِخ ) ابوعلی بن احمد. او راست : شرح لاحد و عشرین کلمة یکثر وجودها فی الکلام. وی متن «قواعد الاعراب »ابن هشام را نیز تلخیص کرد. ( از معجم المطبوعات ).
جزولی. [ ج َ ] ( اِخ ) سیدعلی بن محمد جیانی. او راست : نوازل سیدی ابراهیم بن هلال.این کتاب در فقه مالکی است. ( از معجم المطبوعات ).
جزولی. [ ] ( اِخ ) شیخ محمدبن سلیمان بن ابی بکر مکنی به ابوعبداﷲ. وی از مشاهیر علما و بزرگان حسنی بود. او راست کتابی مشهور بنام : دلائل الخیرات و شوارق الانوار فی الصلاة علی النبی المختار. ( از ریحانة الادب ) ( از قاموس الاعلام ترکی ). در معجم المطبوعات سلسله نسب وی بکمال تر بدین صورت آمده : محمدبن عبدالرحمان بن ابی بکرسلیمان سملالی از سادات حسنی بود. همچنین اضافه میکند که صاحب ترجمه مردی فقیه بود و در تصوف تألیفاتی داشت. برخی در حق او گفته اند: وی نخبه دهر و وحید عصر خود بشمار میرفت. او شریعت را که در غرب رو به نیستی مینهاد زنده کرد و نور حقیقت را که رو به خاموشی بود چون خورشید نورانی کرد. ( از معجم المطبوعات ).
جزولی. [ ج َ ] ( اِخ ) عیسی بن عبدالعزیز مکنی به ابوموسی. مؤلف مقدمه مشهوری است در نحو موسوم به «جزولیه ». ( از عیون الانباء ج 2 ص 74 ). و رجوع به قاموس الاعلام ترکی عیسی بن عبدالعزیزبن یللبخت شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] محمد جزولی صوفی و فقیه قرن نهم بوده است.
جزولی ، محمد، کنیه اش ابوعبدالله ، صوفی و فقیه قرن نهم . شاخه جزولیه ، از طریقت شاذلیه ، به او منسوب است . نسب او در برخی منابع به صورت محمدبن سلیمان بن داوود بن بشر آمده ولی سرکیس نسب او را محمدبن عبدالرحمان بن ابی بکر سلیمان ذکر کرده است . وی احتمالاً در ۸۰۶ در قبیله جزوله از طوایف بربر، در سوس مراکش به دنیا آمده است .
سر گذشت جزولی
جزولی همراه برادرش به حفظ قرآن و تحصیل فقه مالکی و عربی و حساب پرداخت . در ۳۵ سالگی به فاس رفت و وارد مدرسه صفارین شد. در آن زمان ، در پی نزاعی بین دو گروه از قبیله او، قتلی صورت گرفت که هیچ کس مسئولیت آن را نپذیرفت و نزدیک بود نزاعی دیگر درگیرد. جزولی ، برای جلوگیری از این امر، خود را قاتل معرفی نمود و مطابق عرفشان نفی بلد شد. وی به قصد طنجه از شهر بیرون رفت و از راه دریا به شرق مسافرت نمود و احتمالاً چهل سال در مکه ، مدینه و بیت المقدس به سر برد. در مکه ازدواج کرد و به تدریس و افتا پرداخت ، سپس به مراکش بازگشت و با استفاده از کتابهای کتابخانه قرویین ، کتاب دلایل الخیرات را نوشت . آنگاه وارد طریقت شاذلیه شد، خلوت گزید و چهارده سال در آن طریقت به سیروسلوک پرداخت . وی در آخرین سفرش به اَ سفی / سفی ، بندری در مغرب ، پیروان بسیاری پیدا کرد، به گونه ای که حاکم شهر نگران شد و او را از شهر بیرون راند. گفته اند که حاکم شهر، با این گمان که جزولی خود را همان مهدی موعود خوانده است ، وی را مسموم کرد. در باره تاریخ وفات او اختلاف نظر وجود دارد اما غالباً آن را ۸۷۰ دانسته اند.
بوجود آوردن طریقت جدید
جزولی را نخبه دهر و وحید عصر و احیاگر شریعت در مغرب و یکی از هفت ولی حامی مراکش دانسته اند که طریقت جدیدی به وجود آورد که عضویت در آن منوط به بیعت با شیخ و خواندن کتاب دلایل الخیرات با خلوص نیت است و اعمالی از قبیل صحبت با شیخ ، تلقین ذکر یا حضور و همراهی در جماعت ضروری نیست . چندین شاخه دیگر از جمله عروسیه ، حنظلیه و عیساویه نیز خود را به جزولی منتسب ساختند. در طریقت جزولیه ، همچنانکه خود جزولی عمل می کرد، معمول بود که حتماً بسمله را چهارده هزار بار و دلایل الخیرات را دو بار در روز و یک بار در شب و ربع قرآن را هر شب بخوانند.
انتقال جسد جزولی
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال انگلیسی فال انگلیسی فال اعداد فال اعداد فال نخود فال نخود فال انبیا فال انبیا