احیای حکمت

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] احیای حکمت (مشتمل بر طبیعیات). کتاب، دارای پیشگفتار، مقدمه مصحح و محتوای مطالب در چهار مقدمه و دو فن و دوازده باب و پنجاه وپنج مقاله و یک خاتمه و یک وصیت‏ است.
در پیشگفتار کتاب از ارتباط وثیق تفسیر معنوی قرآن و روایات با حکمت سخن گفته شده و به تاریخچه مختصری از گرایش های فیلسوفان ایران، نوع نگاه کلامی خواجه نصیر و پررنگ شدن حکمت در عصر صفوی پرداخته شده است. در میان فیلسوفان اسلامی آن دوران، میرفندرسکی و میرداماد از اهمیت بالایی برخوردار بودند و از شاگردان مهم آنان شیخ رجبعلی تبریزی است که علی‎قلی بن قرچغای خان تحت تأثیر افکار و عقاید او بوده است.
دکتر دینانی در ادامه پیشگفتار از اهمیت زنده نگه داشتن کتاب های چاپی آن دوره و تلاشش در راستای تصحیح و احیای این متون با کمک دانشجویان مستعد دوره‎های کارشناسی ارشد و دکتری، سخن می‎گوید. این اثر پایان نامه کارشناسی ارشد فاطمه فنا در دانشگاه تهران و در همین راستا است.
على‎قلى بن قرچغاى خان ابتداى کتاب را به خطبه‏ اى در حمد و سپاس خداوند و سلام و درود بر پیامبر عظیم‎الشأن اسلام و خاندان عصمت و طهارت(ع) آراسته است. آنگاه با پیشگفتارى در بیان مراتب حکمت موافق با قول معصومین(ع) و شریعت و مطابق رأى ارسطو، همراه با اقوالى که دراین باره آورده، آغاز می ‏کند و اظهار مى‏ دارد که: «ما نیز مقتفیاَ لآثار الشریعة، فن حکمت را مترتب به دو مرتبه ساختیم؛ و مرتبه اوّل و أسفل که مشتمل بر فنون حکمت عامه طبیعى و الهى است، آنچه از اصول معتمده حکیم بزرگ ارسطاطالیس و سایر اساطین حکماى قدیم استنباط کرده مدلل و مبرهن ساخته بودیم، به فضل الله و قوته، در این کتاب تقریر و تحریر خواهیم کرد- ان شاء الله؛ و مرتبه دویم که مشتمل بر حکمت خاصه عالیه است همان متن کتاب مستطاب اثولوجیا را که فى الحقیقة نور مبین و کتاب متین حکمت است مطابقاً لآیات القرآن العظیم و موافقاً لأحادیث المعصوم الکریم، بعدازاین شرح و بیان خواهیم کرد- ان شاء الله؛ و این کتاب را مشتمل بر چهار مقدمه و دو فن و دوازده باب و پنجاه وپنج مقاله و یک خاتمه و یک وصیت ساختیم و احیاى حکمت نام نهادیم.»
«مصنف، مباحث خود را غالباً با آیات قرآن، احادیث ائمه(ع) و اقوال و آراى حکماى متقدم و متأخر و حتى معاصرانش طرح می ‏کند، ازاین‏رو شمار اقوالى که به نقل آن ها پرداخته بیش از پانصد قول است. وى همچنین بعضاً مطالبى را ذیل عناوین تنبیه، تحقیق، تذنیب، قانون و وصل بیان می ‏کند و گاه بحث خود را در قالب طرح شکوک و ازاله آن ها دنبال کرده است.»
«کتاب احیاى حکمت علی قلی بن قرچغاى خان همانند سایر آثار این اندیشمند توانا نشان‏ دهنده یک جریان فکرى نیرومندى است که در جهت خلاف اندیشه‏ هاى صدرالمتألهین شیرازى وجود داشته است. این جریان فکرى در تعلیمات شیخ رجبعلى تبریزى به اوج خود رسیده و به عنوان یک نظام فلسفى مطرح شده است. این نظام فلسفى که با نوعى از الهیات تنزیهى سازگارى دارد، با معانى و مضامین برخى از روایات اهل بیت عصمت و طهارت(ع) نیز نزدیک است. در این نظام فلسفى رگه هایی از اندیشه‏ هاى مکتب نوافلاطونى نیز وجود دارد که براى اهل بصیرت به وضوح قابل مشاهده است... سبک تفسیر صدرالمتألهین از آیات و برداشت او از روایات غیر از سبک و اسلوبى است که شیخ رجبعلى تبریزى و شاگردانش از آن پیروى می ‏کنند. به عبارت دیگر می توان گفت هریک از این دو جریان فکرى که هم‏ معاصر و هم رقیب یکدیگرند به حکم اینکه از معانى و مضامین روایات اهل بیت(ع) مدد می ‏گیرد، رنگ حکمت شیعى را در ناصیه خود آشکار مى‏ سازد».
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم