ریخته گری تحت فشار
دانشنامه عمومی
جنرال موتورز اکنون از این روش برای تولید بلوک سیلندر آلومینیومی، سرسیلندر آلومینیومی، محفظۀ درایور یونیت، محفظۀ آلومینیومی گیربکس و قطعات استراکچر شورلت، جی ام سی، بیوک و کادیلاک استفاده می کند.
از روش ریخته گری تحت فشار زمانی استفاده می کنیم که سه هدف کلی را مد نظر داشته باشیم که در ذیل به شرح آن می پردازیم:
• هنگامی که بخواهیم شمار بالایی از قطعات که از کیفیت سطحی خوب برخوردار باشند را تولید کنیم.
• دقت بالا در اندازه
• دیواره ها و پله های نازک از جنس فلزات سبک در قالب های فلزی دائم.
در این روش از قالب های فلزی استفاده می شود. تفاوت اساسی روش های تحت فشار در روش پُر شدن قالب است. در روش های دیگر پر شدن قالب براساس نیروی ثقل مذاب می باشد در حالی که در ریخته گری تحت فشار، پر شدن قالب در اثر فشار وارد بر مذاب بوده و انجماد نیز تحت فشار انجام می گیرد. به همین دلیل در روش ریخته گری تحت فشار امکان تولید قطعات پیچیده تر وجود داشته و از لحاظ مک و حفره های گازی و نیز خواص مکانیکی شرایط بهتری نسبت به ریخته گری در قالب های ریژه دارد
ریخته گری تحت فشار بر اساس نیروی فشار اعمال شده به دو دسته تقسیم می شود:
دانشنامه آزاد فارسی
از روش های ریخته گری. طی آن، فلز مذاب به قالب دایمییا فلزی تزریق می شود. آلیاژی با ۹۶ درصد روی و چهار درصد آلومینیوم، معروف به زاماک یا مازاک. از مناسب ترین آلیاژها برای ریخته گری تحت فشار است. این آلیاژ را در حالت مذاب به قالب فلزیتزریق می کنند. آلیاژ مذاب به سرعت منجمد می شود و به قالب نمی چسبد. با این روش، شکل های پیچیده ای تولید می کنند. این روش خواص سودمند بسیار دارد و قطعات ساخته شده از این آلیاژ در صنایع خودروسازی و ماشین ابزار کاربرد گسترده دارند.