تهدید به انتقام

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تهدید به انتقام (قرآن). قرآن کریم می فرماید، خداوند کافران مکه را بخاطر انکار حق و اصرار بر کفرشان به انتقام گرفتن تهدید نموده است و کافران را به انتقام، در صورت نبودن پیامبر میان آنان تهدید فرموده است.
قرآن کریم می فرماید، خداوند کافران مکه را به انتقام گرفتن تهدید نموده است: «... ویخوفونک بالذین من دونه... • ... الیس الله بعزیز ذی انتقام». مراد از «بالذین من دونه» به طوری که از سیاق استفاده می شود آلهه مشرکین است و استفهام در جمله «الیس الله بعزیز ذی انتقام»، استفهامی است تقریری، یعنی مطلب همین طور است، خدا عزیز و دارای انتقام است، و این خود تعلیلی روشن است برای جمله «و من یضلل الله... » .
← اقتضای عزت خداوند
«وکذلک ما ارسلنا من قبلک فی قریة من نذیر الا قال مترفوها انا وجدنا ءاباءنا علی امة و انا علی ءاثـرهم مقتدون• قـل اولو جئتکم باهدی مما وجدتم علیه ءاباءکم قالوا انا بما ارسلتم به کـفرون• فانتقمنا منهم فانظر کیف کان عـقبة المکذبین» همین گونه در هیچ شهر و دیاری پیش از تو پیامبری انذار کننده نفرستادیم مگر اینکه ثروتمندان مست و مغرور گفتند ما پدران خود را بر مذهبی یافتیم و به آثار آنها اقتدا می کنیم• (پیامبرشان) گفت: آیا اگر من آئینی هدایت بخش تر از آنچه پدرانتان را بر آن یافتید آورده باشم (باز هم انکار می کنید؟! ) گفتند (آری) ما به آنچه شما به آن مبعوث شده اید کافریم! • لذا ما از آنها انتقام گرفتیم بنگر پایان کار تکذیب کنندگان چگونه بود.
← تقلید از نیاکان
خداوند کافران را به انتقام، در صورت نبودن پیامبر میان آنان تهدید فرموده است: «فاما نذهبن بک فانا منهم منتقمون» هر گاه تو را از میان آنها ببریم حتما آنها را مجازات خواهیم کرد. منظور از بردن پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم از میان آن قوم، خواه وفات پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم باشد و یا هجرت او از مکه به مدینه ، در هر حال اشاره به این است که اگر تو هم شاهد و ناظر نباشی، و آنها به راه خود همچنان ادامه دهند ما شدیدا آنها را مجازات می کنیم، چرا که انتقام در اصل به معنی مجازات و کیفر دادن است، هر چند از آیات متعدد دیگری که در همین معنی در قرآن نازل شده استفاده می شود که منظور از بردن پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم وفات او است، چنانکه در آیه ۴۶ سوره یونس آمده است : (اگر ما پاره ای از مجازاتهائی را که به آنها وعده داده ایم در حال حیاتت به تو نشان دهیم یا تو را از دنیا ببریم و آنها را نبینی، در هر حال بازگشتشان به سوی خداست و خداوند گواه اعمالی است که آنها انجام می دهند.) همین معنی در سوره رعد آیه ۴۰، و سوره غافر آیه ۷۷ نیز آمده است، و به این ترتیب تفسیر آیه به مسأله هجرت مناسب به نظر نمی رسد.به هر حال آنها در چنگال قدرت ما هستند چه در میان آنها باشی و چه نباشی، و مجازات و انتقام الهی در صورت ادامه کارهایشان حتمی است.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال نخود فال نخود فال فرشتگان فال فرشتگان فال احساس فال احساس فال رابطه فال رابطه