ال عمران
فرهنگ فارسی
نام سوره سیم از قر آن
دانشنامه اسلامی
آل از اهل گرفته شده و به بستگان افراد بزرگ و شریف گفته می شود. راغب نقل کرده که برخی آن را به معنای خاص هر چیز می دانند. آل عمران به معنای خاندان عمران است که یک بار در قرآن به کار رفته است. قرآن در آیه إِنَّ اللَّـهَ اصْطَفَیٰ آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَ اهِیمَ وَآلَ عِمْرَ انَ عَلَی الْعَالَمِینَ در کنار آدم، نوح و آل ابراهیم، از آل عمران به نیکی یاد کرده و سخن از برگزیده شدن آنان به وسیله خدا به میان آورده است.
به عقیدهٔ بیشتر مفسران، منظور از عِمران در آیه ۳۳ سوره آل عمران، پدر حضرت مریم و منظور از آل عمران، مریم و عیسی و احتمالا مادر مریم است. علامه طباطبایی اشاره قرآن با عبارت امْرَ أَتُ عِمْرَ انَ به مادر حضرت مریم و پرداختن به سرگذشت عیسی و مریم در آیات بعدی و همچنین عدم ذکر نام پدر موسی در قرآن را از شواهد این دیدگاه دانسته است. البته او گفته است که در روایات مسیحیت برای پدر مریم نام دیگری ذکر شده است. طبرسی منظور از عمران را در این آیه، پدر حضرت موسی و منظور از آل عمران را موسی و هارون دانسته است.
[ویکی اهل البیت] آل عمران. آل در لغت همان اهل است و به گفته برخی این واژه مقلوب لفظی اهل می باشد واهل کسانی هستند که نسبی یا دینی یا چیزی همانند آن، آنها را با یکدیگر جمع و مربوط کند فرق میان آل و اهل این است که واژه آل مخصوص اعلام و معروفین است و به شریف تر و با فضیلت تر ها اضافه می شود مثل آل الله و آل النبی..
"آل عمران" در اصطلاح به خانواده یا فرزندان یا پیروان عمران گفته می شود و عمران نام دو شخص است؛ یکی "عمران بن نصیهر" و او پدر حضرت موسی (ع) و هارون است و دیگری "عمران بن ماثان" که پدر حضرت مریم (س) است که از نسل سلیمان نبی (ع) و همگی از نسل یهودا فرزند یعقوب هستند، گفته می شود این دو عمران 1800 سال باهم فاصله داشته اند،.در کتاب مقدس عمران به صورت "عمرام" آمده است.
این واژه فقط یکبار در آیه 33 سومین سوره قرآن آمده؛ از این رو، این سوره به «آل عمران» موسوم شده است: إِنَّ اللّهَ اصْطَفَی آدَمَ وَنُوحًا وَآلَ إِبْرَاهِیمَ وَآلَ عِمْرَانَ عَلَی الْعَالَمِینَ؛ همانا خداوند، آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برگزید. (سوره آل عمران/3،33)
لغویان و مفسران، برای کلمه «آل» معانی گوناگونی چون خانواده، فرزندان، پیروان و شخص برشمرده اند.
مفسران در این که عمران در این آیه نام چه کسی است، بر یک رأی نیستند. برخی او را عمران بن یصهربن قاهث بن لاوی بن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم، پدر حضرت موسی علیه السلام و هارون و بعضی عمران بن ماثان پدر مریم می دانند که وی از نسل سلیمان بن داوود بن إیشا و همه از نسل یهودا ابن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیمند.
البته عهد عتیق موسی و هارون را پسران عمران بن قهات می داند. گفته شده که بین این دو عمران، 1800 سال فاصله بوده است؛البته بیش تر مفسران بر این باورند که وی به ادلّه ذیل پدر مریم است:
از آن جا که مفسران، در معنای آل و مقصود از عمران وحدت نظر ندارند، در معنای آل عمران نیز بر یک نظر نیستند و احتمال داده اند که منظور یکی از این ها باشد:
[ویکی فقه] آل عمران (ابهام زدایی). آل عمران ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد: • سوره آل عمران، سومین سوره قرآن و از سوره های مدنی• آل عمران (اعلام قرآن)، از اعلام قرآن کریم
...
[ویکی شیعه] آل عمران (ابهام زدایی). آل عمران ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد.
[ویکی فقه] آل عمران (اعلام قرآن). آلِ عِمران، از اعلام قرآن کریم است که این عنوان تنها یک بار در کلام خدا آمده است. «اِنَّ اللّهَ اصْطَفی ادَمَ وَ نُوحاً وَ الَ اِبْراهیمَ وَ الَ عِمْرانَ عَلَی الْعالَمین؛
واژه آلِ عِمران فقط یک بار و در سومین سوره قرآن آیه ۳۳ آمده است. از این رو، این سوره، «آل عمران» نامیده شده است؛ «ان الله اصطفی آدم و نوحاً و آل ابراهیم و آل عمران علی العالمین؛
آل عمران/سوره۳، آیه۳۳.
مراد از عمران در این آیه به گفتۀ برخی از مفسران، پدر حضرت موسی (علیه السلام) و به گفتۀ برخی دیگر، پدر حضرت مریم (علیها السلام) است،
طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۲، ص۶۱، بیروت، ۲/۶۱.
بر اساس مباحث گذشته، چه عمران پدر مریم باشد یا پدر موسى و هارون، در هر صورت، جزو آل ابراهیم است؛
زمخشری، محمود بن عمر، الکشّاف، ج ۱، ص ۳۵۴.
...
[ویکی فقه] آل عمران (قرآن). در بیان قرآن کریم منظور از آل عمران مریم علیه السلام و عیسی علیه السلام است.
آل، برگرفته شده از اهل است، با این تفاوت که آل به نزدیکان افراد بزرگ و شریف، مانند «آل الله» و «آل سلطان»؛ ولی اهل بر همه اطلاق می شود. از سوی دیگر، اهل به زمان و مکان و غیر آن نسبت داده می شود.منظور از عمران، پدر حضرت مریم علیهاالسّلام است؛ چنان که آیات بعد که قصه همسر عمران را نقل می کند، گواهی می دهد و از طرفی، هر جا در قرآن، نام عمران برده شده، اشاره به پدر مریم است که خود مؤید دیگری بر آن به شمار می رود و مقصود از آل عمران، حضرت مریم علیهاالسّلام و حضرت عیسی علیه السّلام است و به احتمالی، مادر مریم را نیز در بر می گیرد.
طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۶۷.
۱. ↑ طباطبایی، محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۳، ص۱۶۷.
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۳۷۵، برگرفته از مقاله«آل عمران »
...