دانشنامه اسلامی
مترجم، هدف از ترجمه خود را بهره گیری فارسی زبانان از تحسین و تقبیح ثعالبی ذکر کرده و کوشیده است با ارائه ترجمه ای دقیق و به شیوه تحت اللفظی خواننده را از مطالب این اثر مهم و ارزشمند آگاه سازد.
کتاب با مقدمه مفصلی از مصحح کتاب عارف احمد الزغول- استاد دانشگاه اردن- و مقدمه مؤلف آغاز می گردد. متن کتاب دارای 80 باب در مدح و ذم اشیاء و صفات مختلف است. پایان کتاب، تعلیقاتی است که به 673 شماره می رسد.
مصحح در مقدمه کتاب درباره ابومنصور ثعالبی و روزگار وی آثار و اساتیدش سخن به میان آورده است. همچنین از روش ترجمه و نسخ کتاب مطالبی را خاطر نشان کرده است.
موضوعات کتاب گوناگونند و شامل مشغله های فکری، فردی و درباری می باشند که بیش از نیمی از آنها که در مجموع 80 موضوع می باشد به اخلاق مربوط می شوند. ذیل هر واژه ستایش موضوع مورد بحث و سپس نکات قابل سرزنش و ذم آن آمده است. همه مآخذ قولها عربی می باشند.
[ویکی فقه] تحسین و تقبیح ثعالبی (کتاب). «تحسین و تقبیح ثعالبی» ترجمه کتاب «التحسین و التقبیح» عبدالملک ثعالبی نیشابوری (۴۲۹ ق) ادیب و نام آور سده های چهارم و پنجم هجری است که « محمد بن ابی بکر علی کاتب ساوی » آن رادر حدود سده هفتم هجری برای نظام الملک به فارسی برگردانده است.
مترجم، هدف از ترجمه خود را بهره گیری فارسی زبانان از تحسین و تقبیح ثعالبی ذکر کرده و کوشیده است با ارائه ترجمه ای دقیق و به شیوه تحت اللفظی خواننده را از مطالب این اثر مهم و ارزشمند آگاه سازد.
ساختار کتاب
کتاب با مقدمه مفصلی از مصحح کتاب عارف احمد الزغول - استاد دانشگاه اردن- و مقدمه مولف آغاز می گردد. متن کتاب دارای ۸۰ باب در مدح و ذم اشیاء و صفات مختلف است. پایان کتاب، تعلیقاتی است که به ۶۷۳ شماره می رسد.
گزارش محتوا
مصحح در مقدمه کتاب درباره ابو منصور ثعالبی و روزگار وی آثار و اساتیدش سخن به میان آورده است. همچنین از روش ترجمه و نسخ کتاب مطالبی را خاطر نشان کرده است.موضوعات کتاب گوناگونند و شامل مشغله های فکری، فردی و درباری می باشند که بیش از نیمی از آنها که در مجموع ۸۰ موضوع می باشد به اخلاق مربوط می شوند. ذیل هر واژه ستایش موضوع مورد بحث و سپس نکات قابل سرزنش و ذم آن آمده است. همه مآخذ قولها عربی می باشند.وی در هر بابی از کتاب، شواهد گوناگونی را از نثر ، شعر ، حدیث شریف، قرآن کریم و کلمات قصار بزرگان، برای اثبات دیدگاه های خود آورده است.همچنین در هر بابی از کتاب، درباره هر موضوعی که آن را مدح کرده و از آیات و اخبار و اشعار بر آن حجت آورده است، به مذموم بودن آن صفت در برخی موارد نیز پرداخته است. در واقع هر صفت و یا چیزی را از دو دیدگاه مورد تامل قرار داده است. چنانچه خود می گوید اگر از دنیا مدح نموده به خاطر این است که متجر الاولیاء الله است و اگر ذم نموده به جهت فریبنده بودن و بی وفا بودن آن است.نویسنده در بخشی از کتاب در مدح قلم که زبان دوم است و صورت خط اگر چه در چشمها سیاه می آید اما در واقع سفیدی و نور است، سخن گفته و سخنانی از ابن معز ، مامون خلیفه عباسی و سایرین نقل کرده است. در مذمت خط نیز گفته است که خط صنعت دست است و ملوک را مرتکب صنعت شدن نیکو نیست.
وضعیت کتاب
...