خدمات ارزش افزوده
دانشنامه عمومی
در مرحله مفهومی صنعت مخابرات، خدمات ارزش افزوده را به پیشنهاد و تحریک کاربران برای استفاده هر چه بیشتر از تلفن همراه خود و همچنین برنامه ریزی اپراتورها برای کسب درآمد از میانگین کاربران ARPU منجر می گردد.
برای تلفن های همراه تکنولوژی هایی مانند سرویس پیام کوتاه ( به انگلیسی: SMS ) ، سرویس چند رسانه ای ( به انگلیسی: MMS ) و دسترسی به اطلاعات ( به انگلیسی: Data ) معمولاً به عنوان خدمات ارزش افزوده به شمار می رفته اند. اما در سال های اخیر سرویس پیام کوتاه، سرویس چند رسانه ای بیش از گذشته کاربرد یافته که می توان پیش بینی کرد که در آینده این خدمات از رده خدمات ارزش افزوده خارج گردد.
خدمات ارزش افزوده از می تواند به دو صورت سرویس دهی داشته باشد
• عمومی :تمامی مشترکین اپراتورهای تلفن همراه می توانند از خدمات ارزش افزوده عمومی استفاده کنند و هزینه آن را به اپراتور تلفن خود پرداخت کنند. سرویس های ارزش افزوده عمومی از تنوع بالایی برخوردار است و موضوعات مختلفی را پوشش می دهد. خدمات ارزش افزوده عمومی به شکل های زیر وجود دارد:
• سرویس مبتنی بر پیامک های متنی
• سرویس چند رسانه ای
• سرویس تعاملی ( بازی و سرگرمی )
• سرویس های تلفن گویا
• سازمانی: فقط افراد عضو یک سازمان می توانند از خدمات ارزش افزوده آن سازمان استفاده کنند. این خدمات عموما به صورت کدهای SSD و با هدف اطلاع رسانی سازمانی طراحی می شوند.
این خدمات شامل مواردی غیر از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتی و پیامک معمول است. در صنعت مخابرات، خدمات ارزش افزوده کاربران را از طریق خلق ارزش و ارائه خدمات جذاب، به استفاده بیشتر تشویق می کند. این امر باعث افزایش آرپو اپراتور خواهد شد. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهایی مانند پیامک، تماس و دیتای مصرفی به عنوان ابزار ارائه خدمات استفاده می شود.