دانشنامه اسلامی
همان گونه که از عنوان این نگاشته بر می آید، سخنان و رهنمودهای اندیشه ساز و اندیشه آموز رهبر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (قدس سره) در زمینه «تبلیغ و مبلّغان»، بسیار فراتر و فزون تر از پی نگاشته های ماست که باید در مقامی دیگر و فرصتی بیشتر به گفته آیند و ترنمِ «مولوی» را زمزمه نمایند:این سخن را ترجمه پهناوری •••۸ گفته آید در مقام دیگری؛دیگر آنکه، از هر گونه توضیح، تفسیر و تحلیل در این زمینه پرهیز نموده ایم؛ چرا که در سر، سودای نوشته ای «گزینشی» و نه «پژوهشی» را پرورانده ایم؛ اگر چه فرایندی پژوهش واره را پی گرفته و طی کرده ایم. همچنین موضوعات و عناوین برگزیده شده برای این سخنان و رهنمودها، با برداشت شخصی نگارنده از همان ها به قلم نشسته است.آن موضوعات و عناوین که امید است مقبول افتند و در نظر آیند، این گونه اند:۱. تعریف تبلیغ؛ ۲. انگیزه تبلیغ؛ ۳. حکم تبلیغ؛ ۴. تبلیغِ تبلیغ؛ ۵. شان و مقام تبلیغ؛ ۶. ضرورت و اهمیت تبلیغ؛ ۷. اهداف تبلیغ؛ ۸. مراحل تبلیغ؛ ۹. روش تبلیغ؛ ۱۰. اصول و مبانی تبلیغ؛ ۱۱. شرایط تبلیغ؛ ۱۲. مواد و محتوای تبلیغ؛ ۱۳. تکنولوژی تبلیغ؛ ۱۴. ابزارها و رسانه های تبلیغ؛ ۱۵. ابعاد تبلیغ؛ ۱۶. قالب های تبلیغ؛ ۱۷. مدیریت و سازماندهی تبلیغ؛ ۱۸. زبان تبلیغ؛ ۱۹. آفات تبلیغ؛ ۲۰. هشدارهای تبلیغ؛ ۲۱. جامعه شناسی و تبلیغ؛ ۲۲. زن و تبلیغ؛ ۲۳. دشمن و تبلیغ. اکنون، هنگام آن رسیده است که گُزیده سخنان و رهنمون های حضرت امام خمینی (قدس سره) در زمینه «تبلیغ و مبلغان» را به تماشا نشینیم.
مفهوم شناسی تبلیغ
تبلیغات که همان شناساندن خوبی ها و تشویق به انجام آن و ترسیم بدی ها و نشان دادن راه گریز و منع از آن است، از اصول بسیار مهم اسلام عزیز است. ان شاءالله در محدوده توانتان، نقاط کور و مجهول را برای مردم شریف ایران و جهان اسلام باز و روشن نمایید و چهارچوب اسلام ناب محمدی که در ترسیم قهر و خشم و کینه مقدس و انقلابی علیه سرمایه داری غرب و کمونیزم متجاوز شرق است و نیز راه مبارزه علیه ریا و حیله و خدعه را به مردم و بخصوص جوانانِ سلحشوران نشان دهید.
صحیفه نور، ج۲۱، ص۱۱۳، ۱۴/۱/۱۳۶۸.
برای خدا تبلیغات کنید که تبلیغات، امر مهمی است.
صحیفه نور، ج۱۵، ص۲۰۰، ۲۹/۷/۱۳۶۰.
...