نوع اضافی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] نوع اضافی، عبارت است از آن کلی که تمام ذات اشیائی باشد و تحت جنس قرار گرفته باشد و هرگاه این کلی را با کلی بالاتر از خود مقایسه می کنیم، باعتبار اینکه تحت جنس قرار گرفته است نوع اضافی نامیده می شود.
نوع (کلیات خمس) به دو دسته حقیقی و اضافی تقسیم شده است و به اشتراک لفظی بر هر دو معنی اطلاق می شود.
← قسم اول
در نسبت بین نوع حقیقی و نوع اضافی اختلاف است متقدمان مانند "ابن سینا" بر آن اند که نسبت بین آن دو عموم و خصوص مطلق است، یعنی هر نوع حقیقی، نوع اضافی هست مانند انسان و فرس، اما هر نوع اضافی نوع حقیقی نیست، مانند حیوان و جسم نامی و جسم. بنابراین نوع اضافی اعم از نوع حقیقی است. اما متاخران بر آن اند که بین آن دو عموم و خصوص من وجه است و مورد افتراق نوع حقیقی از نوع اضافی، مانند نقطه، وحدت و هر نوع بسیط است.
اقسام نوع اضافی
نوع اضافی همانند کلی بر سه گونه است: ۱. نوع اضافی طبیعی؛ ۲. نوع اضافی عقلی؛ ۳. نوع اضافی منطقی. در این زمینه "قطب الدین شیرازی" می گوید: "و گاه باشد که نوع را اطلاق کنند بر هر کلی طبیعی که عارض معقول از او می شود که جنس را بر او و بر غیر او گویند در جواب ما (هو) قولی اولی، و به این قید احتراز از صنف می کنند… و این نوع را نوع اضافی (طبیعی) خوانند، و عارض او نوع اضافی منطقی، و معروض با عارض، نوع اضافی عقلی". "معمولا، در موقع بحث از کلی و جزئی، برای کلی سه قسم زیر را طرح و شرح می کنند:کلی طبیعی، کلی منطقی، کلی عقلی. لیکن اقسام سه گانه مزبور به خصوص "کلی" اختصاص ندارد بلکه چنان که در "کلی" این سه قسم است در "جنس" و "فصل" و "نوع" و "خاصه" و "عرضی عام" و غیر این ها نیز موجود است، پس ذکر این اقسام برای خصوص "کلی" از باب مثال است نه از باب اختصاص و انحصار".
مستندات مقاله
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم