دانشنامه آزاد فارسی
نحوی، فقیه و ریاضی دان ایرانی تبار عرب. در سیراف و عمان و معسکر به آموختن همۀ حیطه های دینی، از جمله موارد استفاده از ریاضی و نجوم در حقوق، همت گماشت. سپس، در بغداد اقامت کرد و همان جا فقه حَنَفی و نحو را نیز آموخت. آثارش تقریباً به تمامی در علم نحو و به پیروی از مکتب «بَصْری» سیبویه است؛ کتابی هم در تاریخ سنت تعلیم مدرسی دارد. مهم ترین تألیف سیرافی، شرحی بر الکتاب سیبویه، معتبرترین تفسیری است که تاکنون بر این کتاب نوشته شده است. وی استفاده از تأویل و روش ارسطویی را در نحو معاصر روا نمی دانست. ابوحَیّان توحیدی می گوید که سیرافی در جدل با ابوبشیر مَتّی بن یونس، مترجم مسیحی منطق ارسطو، احتجاجات وی را رد کرد و گفت هیچ منطق تامّی نیست که حقیقت مطلق را نمایان گرداند و فقط از طریق نحو خاص هر زبان می توان به نُطق (گفتار منطقی) رسید. سیرافی از شاگردان ابن درید بود. از دیگر آثارش: شرح قصیدۀ المقصورۀ ابن درید؛ الاقناع فی النحو؛ الوقف و الابتدا؛ صنعةالشعر و البلاغه؛ اخبارالنحاةالبصریین؛ جزیرةالعرب، در جغرافیا.