دانشنامه اسلامی
حکمت فلسفی ، و به تعبیر دقیق تر حکمت مشائی ، در سخنان عرفا با عنوان « حکمت تجربتی »، « حکمت دنیا »، « حکمت یونانی » یا « حکمت یونانیان » خوار شمرده می شده است.
← کفر تحقیقی
چنین حال و هوایی را، اگر چه نه لزوماً با ارزش داوری منفی، در طبقه بندی دیگری نیز می یابیم که براساس آن جویندگان حقیقت چهار دسته اند: کسانی که در طریق نظر و استدلال اند، اگر تابع سنت باشند متکلم نام دارند وگرنه حکیم مشائی اند؛ و کسانی که طریق ریاضت و مجاهدت می پیمایند، چنان چه پیرو سنّت باشند صوفی و در غیر این صورت حکیم اشراقی اند . مضمون این طبقه بندی در این گفته جامی نیز تلویحاً آمده که از نظر حکیم و متکلم، وجودْ عارض بر ماهیت است و از نظر محقق و موحد ، وجود معروض است و موجودات مقید ، عارض بر وجود هستند.
جای گاه حکمت در میان صوفیه
گذشته از حکمت به معنای فلسفه و ارزیابی منفی آن، نزد صوفیه غلبه با معنای مثبت حکمت بوده است.
← خیر کثیر
...