اکراه بر ارتداد

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اکراه بر ارتداد (قرآن). شرایط عمومی تکلیف یعنی عقل ، بلوغ ، قصد و اختیار در تحقّق ارتداد معتبر است. بنابراین، بر ارتداد مکره مانند گفتن کلمات کفرآمیز از روی تقیّه ، اثری مترتّب نیست.
اظهار کفر پس از ایمان ، در صورت اکراه جایز است.«من کفر بالله من بعد ایمـنه الا من اکره وقلبه مطمـئن بالایمـن...» هر کس پس از ایمان آوردن خود به خدا کفر ورزد (عذابی سخت خواهد داشت) مگر آن کس که مجبور شده ولی قلبش به ایمان اطمینان دارد لیکن هر که سینه اش به کفر گشاده گردد خشم خدا بر آنان است و برایشان عذابی بزرگ خواهد بود.
اظهار کفر و ارتداد
اظهار کفر و ارتداد از سوی برخی مسلمانان صدر اسلام، بر اثر اکراه مشرکان مکه بود.من کفر بالله من بعد ایمـنه الا من اکره وقلبه مطمـئن بالایمـن.... (طبق شان نزول، آیه درباره گروهی از مسلمانان صدر اسلام (از جمله عمار یاسر و پدر و مادرش) که از سوی مشرکان مکه برای اظهار کفر و بازگشت به آیین شرک آلود، تحت شکنجه شدید قرار گرفتند، نازل شد. براساس این نقل، عمار یاسر بر اثر شکنجه مجبور شد در ظاهر اظهار کفر و ارتداد کند؛ اما قلب او مملو از ایمان بود)
تهدید شعیب
شعیب علیه السّلام و همراهان وی به اکراه بر ارتداد یا خروج از شهر و دیار از سوی قوم وی تهدید شدند.قال الملا الذین استکبروا من قومه لنخرجنک یـشعیب والذین ءامنوا معک من قریتنآ او لتعودن فی ملتنا.... (از «لام» قسم «لنخرجنک» استفاده می شود که آنان تصمیم قطعی داشتند یکی از این دو کار را درباره حضرت شعیب علیه السّلام و مؤمنان انجام دهند)
تهدید پیامبران
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم