ابلیس در عرفان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در نظم و نثر فارسی و ادبیات عرفانی این زبان ابلیس غالباً با شیطان و دیو و اهریمن به یک معنی است و در فرهنگ ها او را «مهتر دیوان » گفته اند.
ابومُرّه و حارث از نام های دیگر ابلیس است، و پیش از آن که نافرمانی کند و مطرود شود، معلم فرشتگان بوده و عزازیل نام داشته است .ابلیس در نظم فارسی گاهی به اقتضای وزن به «بلیس »، و صفت نسبی آن (ابلیس ) به «بلیسی » تبدیل می شود.
دهخدا، لغت نامه دهخدا، ذیل ابلیس و بلیس .
تلمیحات و اشاراتی که به ابلیس در نظم و نثر فارسی دیده می شود، بیشتر بر مطالبی که درباره او در قرآن و احادیث و اقوال مفسران آمده ، مبتنی است و در موارد بسیار در این آثار تصورات مربوط به ابلیس با باورهایی که ایرانیان درباره اهریمن داشته اند، در هم آمیخته است .ابلیس مظهر همه بدی ها، و دشمن سوگندخورده انسان است ، و همه جا دام در راه آدمیان می گسترد تا آنان را از راه راست و صواب منحرف سازد، ولی با این همه ، قدرتش در این کارها محدود است و بر بندگان مؤمن و درست کار خداوند دستی ندارد.ابلیس دنیا را به چشم مردمان دل پذیر و خوب جلوه می دهد تا آنان را با جاه و مال و آرزوهای نفسانی و دنیوی بفریبد و از خیر و صلاح باز دارد.مردمان شریر و فاجر از یاران و پیروان او به شمار می روند و خود را به وعده های فریب کارانه او فروخته اند.ابلیس و دیوان دیگر از «لا حول »، «قل اعوذ» و از قرآن هراسناکند و چون این آیات بر زبان جاری شوند و یا قرآن خوانده شود، بی درنگ می گریزند، اما گاهی دیو سیرتانی هستند که خود برای فریفتن دیگران و به ظاهر به زهد و صلاح پیوسته «لاحول » می گویند (دیوان لاحول گوی ).ابلیس گاهی به هیأتی هراسناک ظاهر می شود، گاهی به صورت آدمیان در می آید (ابلیس مردم روی )، گاهی بی آنکه به چشم دیده شود و عمل می کند، و گاه نیز در درون انسان جای می گیرد و او را به سوی شر و گناه سوق می دهد.دیوان از نور گریزانند، غالباً در ظلمت و در شب ظاهر می شوند
تاریخ سیستان ، به کوشش ملک الشعراء بهار، ج۱، ص۸۲، تهران ، ۱۳۱۴ش .
در شاه نامه فردوسی در چند مورد (داستان ضحاک و داستان کیکاووس ) از ابلیس و در موارد بی شمار از دیوان و اهریمن و کارگزاران او سخن می رود.اینان علاوه بر این که عوامل شر و فساد و مظاهر ظلم و تباهی به شمار می روند دشمنان ایران و مردم ایرانند و سعی در ویران کردن این سرزمین و تباه کردن مردم آن دارند، و هر کس که با ایرانیان دشمنی کند، پیرو و کارگزار اهریمن است .غلبه ظلم و جور و آشوب در حقیقت غلبه نیروهای اهریمنی بر داد و آیین الهی است ، و هرگاه که پادشاهی دادگر و پرهیزگار فرمان روایی کند، دست اهریمن از این کشور کوتاه ، و نظم و عدل و آیین برقرار می شود.در شاه نامه ، چنان که در ادبیات دینی زرتشتی نیز دیده می شود، غالباً از کیفیات اخلاقی زشت و زیان آور، چون خشم ، آز، کین و رشک به دیوانی تعبیر می شود که در نهاد آدمی جای می گیرند و او را به گمراهی و بدفرجامی می کشند.
ادب فارسی
...
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال تاروت فال تاروت فال لنورماند فال لنورماند فال تک نیت فال تک نیت فال احساس فال احساس