دانشنامه اسلامی
در قرآن کریم به لزوم کوشش زن و شوهر در اصلاح و حفظ کانون خانواده اشاره شده است:و ان امراة خافت من بعلها نشوزا او اعراضا فلا جناح علیهمآ ان یصلحا بینهما صلحا والصلح خیر..(و اگر زنی از شوهر خویش بیم ناسازگاری یا رویگردانی داشته باشد بر آن دو گناهی نیست که از راه صلح با یکدیگر به آشتی گرایند که سازش بهتر است ولی بخل و بی گذشت بودن در نفوس حضور و غلبه دارد و اگر نیکی کنید و پرهیزگاری پیشه نمایید قطعا خدا به آنچه انجام می دهید آگاه است).
← تفسیر آیه مذکور
لزوم تعیین حکم برای اصلاح و حل اختلافات خانوادگی یکی از مواردی هست که در قرآن کریم به آن اشاره شده است همانطور که می فرماید:وان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکما من اهله وحکما من اهلهآ ان یریدا اصلـحا..(و اگر از جدایی میان آن دو زن و شوهر بیم دارید پس داوری از خانواده آن شوهر و داوری از خانواده آن زن تعیین کنید اگر سر سازگاری دارند خدا میان آن دو سازگاری خواهد داد آری خدا دانای آگاه است). قصد داوران برای ایجاد اصلاح میان زن و شوهر، سبب بهره مندی از کمک خدا برای توفیق در اصلاح می شود همچنانکه در قرآن می فرماید:وان خفتم شقاق بینهما فابعثوا حکما من اهله وحکما من اهلهآ ان یریدا اصلـحا یوفق الله بینهمآ..(و اگر از جدایی میان آن دو زن و شوهر بیم دارید پس داوری از خانواده آن شوهر و داوری از خانواده آن زن تعیین کنید اگر سر سازگاری دارند خدا میان آن دو سازگاری خواهد داد آری خدا دانای آگاه است).
← تفسیر
اولویت رجوع شوهر به مطلقه خویش در صورت قصد اصلاح و سازگاری یکی دیگر از مواردی هست که در قرآن به آن اشاره شده است:والمطـلقـت یتربصن بانفسهن ثلـثة قروء... وبعولتهن احق بردهن فی ذلک ان ارادوا اصلـحا..(و زنان طلاق داده شده باید مدت سه پاکی انتظار کشند و اگر به خدا و روز بازپسین ایمان دارند برای آنان روا نیست که آنچه را خداوند در رحم آنان آفریده پوشیده دارند و شوهرانشان اگر سر آشتی دارند به بازآوردن آنان در این مدت سزاوارترند و مانند همان وظایفی که بر عهده زنان است به طور شایسته به نفع آنان بر عهده مردان است و مردان بر آنان درجه برتری دارند و خداوند توانا و حکیم است).
← بیان تفسیری آیه مذکور
...