افعل. [ اِ ع َ ] ( ع فعل امر ) کن. بکن. که آنرا در استخاره بجای خیر گیرند و مقابل آن را شر دانند. ( یادداشت مؤلف ) : لاتفعل و افعل نکند چندان سود چون با عجمی کن و مکن باید گفت.؟ ( یادداشت مؤلف ). افعل. [ اَ ع َ ] ( ع ن تف ) ( ... تفضیل ) وزن صفت تفضیلی در لغت عرب و تأنیث آن بر وزن فعلی باشد چنانکه در: اکبر، کبری و غیره. و این صیغه دلالت دارد بر برتری موصوف خود در صفت مزبور بر سایرین. و چون به اسم معرفه اضافه گردد برتری موصوف را بر شخص مضاف الیه و چون به اسم نکره اضافه شود برتری موصوف را بر افراد مضاف الیه دلالت دارد. ( از تعریفات جرجانی ). و کلمات خیر و شر صفت تفضیلی و در اصل اخیر و اشر بوده است که بحذف همزه معمول گردیده است لیکن در فارسی گاه خیر بصورت اصلی آن یعنی اخیر آمده است : بجای بد زکریا که کشته شد یحیی گزیده ای که به پاکی بد از جهان اخیر.ناصرخسرو.
فرهنگ فارسی
وزن صفت تفضیلی در لغت عرب و تانیث آن بر وزن فعلی باشد .
دانشنامه اسلامی
[ویکی الکتاب] معنی مَّوْثِقاً: چیزی که مورد وثوق و اعتماد قرار گیرد - پیمان محکم(موثقا من الله امری است که هم مورد اعتماد باشد و هم مرتبط و وابسته به خدایتعالی ، و آوردن وثیقه الهی و یا دادن آن ، به این است که انسان را بر امری الهی و مورد اطمینان از قبیل عهد و قسم مسلط کند به نحوی... معنی مَوْثِقَهُمْ: پیمان استوارشان(موثق :چیزی که مورد وثوق و اعتماد قرار گیرد.موثقا من الله امری است که هم مورد اعتماد باشد و هم مرتبط و وابسته به خدایتعالی ، و آوردن وثیقه الهی و یا دادن آن ، به این است که انسان را بر امری الهی و مورد اطمینان از قبیل عهد و قسم مسلط کن... ریشه کلمه: فعل (۱۰۸ بار)