دانشنامه آزاد فارسی
در کلام اسلامی، طرد و نفی دو دیدگاهِ افراطی جبر و تفویض و اختیارکردن راهی میانه مبتنی بر توأمان بودن نامحدودی قدرت خداوند و اختیار و مسئولیت انسان. متکلمان امامیه بر بنیاد حدیث «لاجَبْرَ و لاتَفویضَ بل اَمرٌ بینَ الأَمْرَین»، منقول از امام صادق (ع) کوشیده اند راه میانه را بدین شرح تفسیر کنند: ۱. توانایی بر انجام دادن نیکی ها؛ به نظر شیخ صدوق (متوفی ۳۸۱ق) و شیخ مفید (متوفی ۴۱۳ق) خداوند مردم را به گناهکاری وانمی دارد، تکلیف ما لایطاق هم نمی کند؛ بلکه آنان را به انجامِ کردارهای نیک فرمان می دهد و توان انجامِ این کار را هم به آنان داده است؛ ۲. انسان، علت نزدیک و خدا علت دور کارهاست. خواجه نصیر طوسی می گوید کردارهای ارادی انسان دو علت فاعلی دارد: علت دور خداست و علت نزدیک انسان است. توجه به هر دو علّت راه میانه است و غفلت از یکی از این دو موجب گرایش به جبر یا تفویض می گردد؛ ۳. قدرت انسان و یاری خدا؛ به نظر بیشتر متکلمان امامیه راه میانه عبارت از آن است که بپذیریم انسان کردارهای ارادی خود را با قدرت خود و نیز با یاری جُستن از خداوند انجام می دهد.