میل بادامک
دانشنامه عمومی
در بعضی از مدل های دوزمانه از میل سوپاپ برای سوپاپ خروجی استفاده می شود.
میل سوپاپ توسط دنده ای که به وسیلهٔ زنجیر یا تسمه تایمینگ به میل لنگ متصل می شود می چرخد. در موتورهای چهار زمانه به ازای هر دو دور میل لنگ میل سوپاپ یک دور می چرخد.
عواملی که می تواند به میل سوپاپ آسیب برساند، اُفت فشار روغن یا کمبود روغن در موتور می باشد.
در سال های قبل از دهه هشتاد میلادی معمولاً در بیشتر موتورها میل سوپاپ داخل سیلندر بود و از طریق استکانی یا تایپیت و میل تایپیت نیرو به انگشتی یا اسبک و سپس به سوپاپ منتقل می شد.
امروزه تقریباً در اکثر موتورهای چهار زمانه میل سوپاپ روی سر سیلندر قرار دارد که به آن میل سوپاپ بالا سری گفته می شود. موتورهایی که دارای یک میل سوپاپ بالاسری هستند با سر واژه OHC و موتورهای دارای دو میل سوپاپ از اینو نوع با سر واژه DOHC شناخته می شوند.