عبدالله بن ابی یعفور

عبدالله‌ بن‌ اَبی‌ یَعْفور عبدی‌ کوفی‌، معروف به ابومحمد، یکی از محدثان و علمای برجسته شیعه در قرن دوم هجری بود. او در سال ۱۳۱ هجری قمری (معادل با ۷۴۹ میلادی) در کوفه به دنیا آمد و در عصر امام جعفر صادق (علیه‌السلام) زندگی می‌کرد. او از نزدیک‌ترین یاران امام صادق (علیه‌السلام) به شمار می‌رفت و در زمینه‌های فقه و حدیث دارای مقام و اعتبار ویژه‌ای بود.

معرفی و ویژگی‌ها

انتساب و نسب: عبدالله به قبیله عبدی نسبت داده می‌شود و از نوادگان ربیعة بن نزار است، پدرش به ابویعفور اکبر مشهور بود.

تحصیلات و تدریس: وی در مسجد کوفه به تدریس و نشر معارف اسلامی می‌پرداخت و از شاگردان برجسته امام باقر و امام صادق (علیهماالسلام) به شمار می‌رفت.

علم و فضیلت: او به عنوان یکی از فقهای بزرگ شیعه شناخته می‌شد و نجاشی او را «ثقة ثقة» توصیف کرده است. عبدالله به خاطر ورع و اجتهادش در میان شیعیان معروف بود و به عنوان یکی از محدثان برجسته در نقل روایات از امامان معصوم شناخته می‌شود.

مقام و جایگاه در نزد ائمه

وی مورد احترام ویژه امام صادق (علیه‌السلام) بود. امام (علیه‌السلام) در موارد متعددی از او تجلیل کرده و او را به عنوان یک شیعه کامل معرفی کرده است. او به عنوان یکی از «حواریون» امام صادق (علیه‌السلام) شناخته می‌شود و در روایات مختلف به اطاعت و وفاداری او نسبت به دستورات امام اشاره شده است.

صفات ممتاز

مراعات حقوق ائمه: عبدالله به خوبی حقوق ائمه (علیهم‌السلام) را رعایت می‌کرد و امام صادق (علیه‌السلام) او را به عنوان نمونه‌ای از یک شیعه واقعی معرفی می‌کرد.

ولایت‌پذیری: او به شدت به دستورات امام معصوم (علیه‌السلام) پایبند بود و در این راستا کلام مشهور او در مورد حلال و حرام بودن احکام امام، نشان‌دهنده اخلاص و تسلیم اوست.

امین امام: وی به عنوان یک امین و مورد اعتماد امام صادق (علیه‌السلام) شناخته می‌شد و امام به او پیام‌هایی را می‌رساند.

عاشق اهل‌بیت: او نه تنها در نشر معارف اهل‌بیت (علیهم‌السلام) کوشید، بلکه در رفع مشکلات مردم نیز فعال بود.

درگذشت و میراث

امام صادق (علیه‌السلام) پس از وفات عبدالله بن ابی یعفور، او را مورد ستایش قرار داد و به جانشینی او مفضل بن عمر را منصوب کرد. جنازه او با شکوه و احترام خاصی تشییع شد و یاد و خاطره‌اش در تاریخ شیعه به عنوان یک عالم و محدث بزرگ باقی مانده است.

احادیث و آموزه‌ها

وی احادیث و آموزه‌های اخلاقی و فقهی بسیاری را روایت کرده است. برخی از این احادیث به موضوعاتی چون دنیاگرایی، عدالت و دوچهرگی در برخورد با مردم اشاره دارد. این آموزه‌ها همچنان مورد توجه و استناد شیعیان قرار دارد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] ابومحمد عبدالله بن ابی یعفور عبدی کوفی (د ۱۳۱ق /۷۴۹م)، معروف به ابن ابی یعفور محدث شیعی و از خواص اصحاب امام صادق(ع) بود. وی مورد تایید امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) بوده و روایات چندی از ایشان در تایید و ستایش ابن ابی یعفور در دست است.
او را به سبب انتساب به عبدالقیس بن اقصی، از نوادگان ربیعه بن نزار، عبدی گفته اند. نام پدرش ــ که به ابویعفور اکبر شهرت داشت ــ واقد و به قولی وقدان بوده است؛ ولی سمعانی لقب او را وقدان دانسته است.
از زندگی ابن ابی یعفور اطلاع چندانی در دست نیست. نجاشی وی را شیعه ای بزرگوار و و دارای قدر و ارزش نزد امام صادق(ع) معرفی نموده است. طوسی در دو جا با عنوان عبدالله ابن ابی یعفور عبدی و عبدالله بن ابی یعفور کوفی به عنوان صحابی امام صادق(ع) از وی یاد کرده است. به گفته نجاشی او در مسجد کوفه قاری بود و کتابی داشت که عده ای از امامیه، از جمله ثابت بن شریح آن را از وی روایت کرده اند.
[ویکی اهل البیت] ثقه و بسیار جلیل القدر است در اصحاب ائمه و از حواریین صادقین علیهماالسلام بشمار می رفت و بسیار محبوب حضرت امام صادق علیه السلام بوده و حضرت از او رضایت داشته، چون در مقام اطاعت و امتثال امر آن جناب و قبول قول آن حضرت خیلی ثابت قدم بوده. چنان که روایت است که وقتی به آن حضرت عرض کرد به خدا سوگند! اگر شما اناری را دو نصف کنی و بگویی که این نصف حرام است و این نصف حلال، من شهادت می دهم آن چه را که گفتی حلال، حلال است و آنچه را که گفتی حرام، حرام است! حضرت دو مرتبه فرمود: خدا رحمت کند تو را.
و روایت است که آن حضرت فرمود: من نیافتم احدی را که قبول کند وصیت مرا و اطاعت کند امر مرا مگر عبدالله بن ابی یعفور. و او همان است که دین خود را بر حضرت صادق علیه السلام عرضه کرده. و همان کس ‍ است آن حضرت بر او سلام فرستاده و وصیت کرده او را به صدق حدیث و ادای امانت.
و بالجمله؛ در ایام حضرت صادق علیه السلام، در سال طاعون وفات کرد و بعد از فوت او حضرت صادق علیه السلام برای مفضل بن عمر مرقومه ای نوشته که تمام آن ثناء و ترضیه است بر ابن ابی یعفور به کلماتی که دلالت دارد بر جلالت شأن او به مرتبه ای که عقل حیرت می کند، از جمله آن کلمات شریفه این است: «وَقُبِضَ صَلَواتِ اللّهِ عَلی رُوحِهِ مَحْمُودَ الاَثَرِ مَشْکُورَ السَّعْیِ مَغْفُورا لَهُ مَرْحُوما بِرضَی اللّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اِمامِهِ عَنْهُ فُبِولادَتی مِنْ رَسُولِ اللّهِ صلی اللّه علیه و آله و سلم ما کانَ فِی عَصِرِنا اَحَدٌ اَطْوَعَ للّهِ وَلِرَسُولِهِ وَلاِمامِهِ مِنْهُ فَماَ زالَ کَذلِکَ حَتّی قَبْضَهُ اللّهُ اِلَیْهِ بِرَحْمَتِهِ وَ صَیِّرَهُ اِلی جَنَّتِهِ الخ».
حاج شیخ عباس قمی, منتهی الآمال قسمت دوم، باب نهم: در تاریخ حضرت صادق علیه السلام

فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم