پروردگار متعال در آیۀ شریفۀ ۱۲ سورۀ حجرات، مؤمنان را از بسیاری از گمانها برحذر میدارد و آنان را به پرهیزگاری فرا میخواند: «یـایُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا اجتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثمٌ... وَاتَّقُوا اللَّهَ...». این فرمان الهی بیانگر آن است که پرهیز از گمانهای نادرست نسبت به دیگران، از برجستهترین آثار تقواست. در حقیقت، تقوا که به معنای حفظ نفس از گناه و ترس از نافرمانی پروردگار است، سبب میشود انسان از سوءظن، که نوعی تجاوز به حریم دیگران محسوب میشود، دوری گزیند.
علامه طباطبایی(ره) در تفسیر المیزان با ژرفنگری ویژهای به تبیین این آیه میپردازد. از دیدگاه ایشان، مراد از ظن در این فرمان، سوءظن است؛ چرا که گمان نیک نه تنها مذموم نیست، بلکه مورد سفارش نیز واقع شده است. افزون بر این، مقصود از اجتناب، دوری جستن از خود پدیدۀ ظن نیست، زیرا ظن یک ادراک نفسانی ناگهانی و غیرارادی است و نمیتوان مانع ورود آن به قلب شد. بنابراین، نهی قرآن مربوط به مرحلۀ پس از ورود ظن است؛ یعنی نهی از پذیرش و ترتیب اثر دادن به گمان بد. به بیان دیگر، هنگامی که سوءظنی نسبت به فردی در دل پدید آمد، انسان مؤمن و باتقوا نباید آن را بپذیرد و بر اساس آن عمل کند.
ایشان در ادامه به این نکته اشاره میکنند که گناه بودن برخی از گمانها که در آیه به آن تصریح شده، ناظر به خود پدیدۀ ظن نیست، بلکه نتیجۀ عملی دادن به آن است. هنگامی که انسان بر اساس سوءظن خود، دیگری را تحقیر کند، به او تهمت بزند یا هر عمل ناشایست دیگری انجام دهد، این اقدامات است که گناه محسوب میشود. همچنین تعبیر «کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ» به این معناست که مواردی که سوءظن در آن گناه است، بهخودیخود بسیار است، هرچند که در مقایسه با همۀ گمانهایی که برای انسان پیش میآید، تنها بخشی از آن را شامل میشود. بنابراین، تقوا موجب میشود انسان از پذیرش این گمانهای خطرناک و نادرست اجتناب کند و روابط اجتماعی بر پایۀ عدالت و احسان استوار گردد.