[ویکی فقه] طرق شیخ طوسی به حسن بن محمد بن سماعه در فهرست، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و به طرقی گفته می شود که از طریق شیخ طوسی به حسن بن محمد بن سماعه می رسد. شیخ طوسی در فهرست به حسن بن محمد بن سماعه دو طریق دارد که ذیلا بیان می شود: ← طریق اول محقق اردبیلی بدون اشاره به تعداد طرق به طور کلی می فرماید:طریق شیخ طوسی به حسن بن محمد بن سماعه در فهرست موثق است.آیة الله خویی: شیخ طوسی در فهرست به حسن بن محمد سماعه دو طریق دارد یکی از آن ها - طریق اول - از جهت ابوطالب انباری و دیگری - طریق دوم - از جهت علی بن محمد بن زبیر ضعیف هستند. طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۱۰۳. ۱. ↑ طوسی، محمد بن حسن، الفهرست، ص۱۰۳. ...
جمله سازی با طرق شیخ طوسی به حسن بن محمد بن سماعه در فهرست
قوله تعالی: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ اسم عزیز لربّ عزیز، سماعه یحتاج الی سمع عزیز و ذکره یحتاج الی وقت عزیز، و فهمه یحتاج الی قلب عزیز.
همچنين در آن كتاب از سماعه (986)، به نقل از امام كاظم (ع ) آمده است كه از آن حضرتپرسيدم: درباره هر چيز كه سخن مى گوييد، آيا در كتاب خدا و سنت پيامبرش آمده است يااز پيش خود و به راى خود مى گوييد؟ آن حضرت فرمود: درباره هر چيز كه سخنبگوييم، در كتاب خدا و سنت پيامبرش آمده است (987).
اى سماعه ! - و حديث گذشته را بيان نمود - تا آنجا كه فرمود: - به خدا سوگند كهكسى از شما به دوزخ نمى رود پس در (يافتن ) درجات (بهشت ) با يكديگر رقابت كنيد ودشمنانتان را با خوددارى از گناه افسرده خاطر سازيد.
در تفسير عياشى از سماعه از امام صادق (عليه السلام ) روايت كرده كه گفت: از آنجناباز معناى واصب در جمله (و له الدين واصبا) پرسيدم فرمود يعنى واجبا.
و در تفسير عياشى از سماعه روايت شده كه از امام معناى جمله (اذكرنى عند ربك ) راپرسيده، آن جناب فرموده مقصود عزيز است.