اصاله الاطلاق

اصالة الاطلاق یکی از اصول لفظیه در فقه است و زمانی به کار می‌رود که یک لفظ یا کلمه به صورت مطلق و بدون قید بیان شده باشد، اما مشخص نباشد که گوینده منظور مطلق را داشته یا مقید و محدود به شرایط خاص بوده است. در این حالت، فقها قاعده‌ی اصالة الاطلاق را جاری می‌کنند و می‌گویند: تا وقتی گوینده قیود و محدودیت‌ها را اعلام نکرده است، باید لفظ را به صورت مطلق و بدون شرط معنا کرد.

مثال: در قرآن آمده است «خداوند بیع را حلال کرده است». سؤال پیش می‌آید: آیا این حلال بودن شامل بیع نقدی و نسیه است؟ آیا شرط دارد که معامله با الفاظ عربی انجام شود؟ بر اساس اصالة الاطلاق، هیچ یک از این قیود معتبر نیست و باید حلال بودن بیع را به صورت مطلق پذیرفت.

به عبارت دیگر، اصالة الاطلاق می‌گوید که اگر لفظی مطلق بیان شده و هیچ محدودیتی مشخص نشده باشد، اطلاق آن معتبر است و نمی‌توان برای آن قیود احتمالی تصور کرد مگر اینکه گوینده آن را مشخص کند. این اصل هم برای گوینده و هم برای شنونده حجت است؛ یعنی شنونده نمی‌تواند بهانه کند و قیود محتمل و احتمالی را بر آن اطلاق کند.

دانشنامه آزاد فارسی

اَصالةُ الإطلاق
اصطلاحی در اصول فقه، یعنی اعتبار اطلاق لفظ. هرگاه لفظی بدون قید استعمال شود، اما تردید شود که گوینده قیدی را در نظر داشته است یا نه، اصالةالاطلاق جاری می شود و معنی اش آن است که مراد گوینده معنی لفظ بدون قید (= مطلق) بوده است. برای نمونه در قرآن آمده: «احلّ الله البیع». چنانچه تردید شود که در این آیه خرید و فروش نسیه نیز در نظر بوده است، می توان با تمسک به اطلاق لفظ بیع، حکم به حلال بودن خرید و فروش نسیه نیز کرد.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اصالة الاطلاق. اصالة الاطلاق از اصول لفظیه میباشد ( در مقابل اصول عملیه).
در صورتی که لفظی بدون قید یعنی به صورت مطلق استعمال شده باشد اما تردید داشته باشیم که آیا مراد گوینده نیز مطلق است یا مقصود او مقید بوده است و لکن قیود به ما نرسیده است؟ در چنین مواردی اصالة الاطلاق را جاری کرده و میگوییم اگر گوینده چنین اراده ای داشته است باید اعلام کند و چون اعلام نکرده است به قید محتمل اعتنانمی کنیم مثلا در قرآن مجید آمده: خداوند بیع را حلال کرده است آیا حلال بودن بیع دارای قیود وشروطی است ؟ آیا بیع زمانی حلال است که معامله نقدی باشد و یا معامله نسیه نیز حلال است؟ و آیا در حلال بودن بیع شرط است که با الفاظ عربی باشد ؟ با تمسک به اصالة الاطلاق چنین قیودی و شروطی معتبرنیست بلکه اطلاق آن حجت است این اصل هم مانند بقیه اصول لفظیه هم برگوینده حجت است وهم برشنونده یعنی نمی شود به شنونده گفت چرا به مطلق عمل کردی؟ منبعسایت تبیان
[ویکی فقه] اصالة الاطلاق از اصول لفظیه میباشد ( در مقابل اصول عملیه).
در صورتی که لفظی بدون قید یعنی به صورت مطلق استعمال شده باشد اما تردید داشته باشیم که آیا مراد گوینده نیز مطلق است یا مقصود او مقید بوده است و لکن قیود به ما نرسیده است؟
در چنین مواردی اصالة الاطلاق را جاری کرده و میگوییم اگر گوینده چنین اراده ای داشته است باید اعلام کند و چون اعلام نکرده است به قید محتمل اعتنانمی کنیم مثلا در قرآن مجید آمده: خداوند بیع را حلال کرده است آیا حلال بودن بیع دارای قیود وشروطی است ؟ آیا بیع زمانی حلال است که معامله نقدی باشد و یا معامله نسیه نیز حلال است؟ و آیا در حلال بودن بیع شرط است که با الفاظ عربی باشد ؟
با تمسک به اصالة الاطلاق چنین قیودی و شروطی معتبرنیست بلکه اطلاق آن حجت است این اصل هم مانند بقیه اصول لفظیه هم برگوینده حجت است وهم برشنونده یعنی نمی شود به شنونده گفت چرا به مطلق عمل کردی؟
منبع
سایت تبیان
...