طریق شیخ صدوق به حمدان دیوانی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] طریق شیخ صدوق به حمدان دیوانی، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بوده و به طریقی گفته می شود که شیخ صدوق روایات حمدان دیوانی را از آن طریق نقل کرده است.
طریق شیخ صدوق به حمدان دیوانی به ترتیب زیر است: ۱ - احمد بن زیاد بن جعفر همدانی۲ - علی بن ابراهیم بن هاشم۳ - ابراهیم بن هاشماز احمدان دیوانی
ارزیابی
محقق استرآبادی و علامه حلی می فرمایند: طریق شیخ صدوق به حمدان دیوانی حسن است محقق استرآبادی علت آن را وجود ابراهیم بن هاشم در طریق می داند. مرحوم قهپایی: سند مجهول است. مرحوم محمدتقی مجلسی: طریق شیخ به حمدان دیوانی حسن کالصحیح در نتیجه خبر قوی کالصحیح است. محدث نوری: سند صحیح است حمدان مشترک بین موثق و ممدوح است و هیچ یک از آن در ملقب به دیونی نیستند. برخی قائل هستند به حمدان دیوانی غیر آن دو است و مجهول می باشد ولی کتاب وی مورد اعتماد است. آیت الله خویی: طریق شیخ صدوق به حمدان دیوانی صحیح است.
اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳۳.
۱. ↑ اردبیلی، محمد بن علی، جامع الرواه، ج۲، ص۵۳۳.۲. ↑ حلی، حسن بن یوسف، خلاصة الاقوال فی معرفة الرجال، ص۴۴۲.
...

جمله سازی با طریق شیخ صدوق به حمدان دیوانی

💡 چه چاره چونکه سعادت نمی دهد یاری که من نویسم از اشعار خواجه دیوانی

💡 برون از آنکه سیه کرده گشت دیوانی چه بود حاصل عمر من از ثنا خوانی؟

💡 به دل دارم چو شمع از شعله‌های آه سامانی مرتب کرده‌ام از مصرع برجسته دیوانی

💡 زبان روتنی یا روتنی باستان گروهی از زبان‌گونه‌های اسلاوی شرقی بود که در دوک‌نشین بزرگ لیتوانی و بعد در نواحی اسلاوی شرقی مشترک‌المنافع لهستان–لیتوانی رایج بود. گونه نوشتاری این زبان میان زبان‌شناسان لیتوانیایی و اروپای غربی به اسلاوی دیوانی معروف است.

💡 وی پس از بازگشت از این سفر، از خدمات دیوانی و دستگاه ایلخانی قشقایی کناره‌گیری می‌کند.

💡 یکی از بزرگان دین گفته: که عافیت تنی بود بی‌بلا و علت دمی بی‌هوا و بدعت دلی بی‌حسد و عداوت دیوانی بی‌جفا و زلت، طاعتی بی‌ریا و سمعت.