در منطق، ضرورت مطلقهٔ عام به عنوان یک عنوان کلی و فراگیر برای دو قسم از اقسام ضرورت، یعنی ضرورت ازلی و ضرورت ذاتی، به کار میرود. ضرورت یا وجوب، که یکی از حالات و جهات قضایا محسوب میشود، عموماً به پنج قسم تقسیم میگردد: ضرورت ازلی، ضرورت ذاتی، ضرورت وصفی، ضرورت وقتی و ضرورت به شرط محمول. در این میان، برخی از منطقیان، ضرورت ازلیه و ضرورت ذاتیه را دو گونه از یک نوع واحد دانسته و مقسم این دو را ضرورت مطلقه نامیدهاند. بر اساس این دیدگاه، قضایایی که حاوی یکی از این دو جهت باشند، زیرمجموعهای یکسان محسوب شده و تحت عنوان کلی قضیهٔ ضروریهٔ مطلقه قرار میگیرند. در مقابل، برخی دیگر از صاحبنظران، ضرورت ازلیه و ضرورت ذاتیه را دو نوع کاملاً مستقل و متفاوت میکنند. اصطلاح ضرورت مطلقهٔ عام که در متون منطقی به کار میرود، ناظر به همین کاربرد گسترده و عام است که هر دو قسم را در بر میگیرد.
ضرورت مطلقه عام
دانشنامه اسلامی
ضرورت (یا وجوب) به عنوان یکی از جهات قضایا دارای پنج قسم است: ضرورت ازلی؛ ضرورت ذاتی؛ ضرورت وصفی؛ ضرورت وقتی؛ ضرورت به شرط محمول. بعضی ضرورت ازلیه و ضرورت ذاتیه را از یک نوع شمرده و مقسم آن دو را ضرورت مطلقه قرار داده اند. به عقیده آنها قضایای دارای یکی از این دو جهت، اصناف یک نوع، و تحت عنوان قضیه "ضروریه مطلقه" قرار می گیرند. اما دیگران ضرورت ازلیه و ذاتیه را دو نوع مختلف شمرده اند. اصطلاح"ضرورت مطلقه (عام)" ناظر به این کاربرد عام است. در بعضی دیگر از کتب منطقی ضرورت مطلقه مترادف با ضرورت ذاتیه بکار رفته است. اصطلاح "ضرورت مطلقه (خاص)" ناظر به این کاربرد خاص است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع ذیل استفاده شده است: • گرامی، محمدعلی، منطق مقارن.• مجتهد خراسانی (شهابی)، محمود، رهبر خرد.• مشکوةالدینی، عبدالمحسن، منطق نوین مشتمل بر اللمعات المشرقیه فی الفنون المنطقیه.
۱. ↑ مجتهد خراسانی (شهابی)، محمود، رهبر خرد، ص۱۶۹.۲. ↑ گرامی، محمدعلی، منطق مقارن، ص۱۱۷.۳. ↑ مشکوةالدینی، عبدالمحسن، منطق نوین مشتمل بر اللمعات المشرقیه فی الفنون المنطقیه، ص۳۱۱-۳۱۲.
...
جمله سازی با ضرورت مطلقه عام
بکازر ار بودت پیرهن ضرورت دان یکی دگر که بود لازمت زخشک وزتر
اگر چه صبر من از روی دوست ممکن نیست همیکنم به ضرورت چو صبر ماهی از آب
بود بسیارم ازین پیش ضرورت، اما هرگزم عشق چو این مرتبه در کار نبود