حکم لعن خلفاء و اصحاب

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] لعن و نفرین، یکی از مباحثی است که در قرآن کریم و احادیث و روایات به آن پرداخته شده است و در موارد متعددی خداوند و رسول اش لعن و نفرین را درباره اشخاصی بکار برده اند؛ حال در این مورد، شبهاتی مطرح شده که آیا لعن و نفرین خلفاء و صحابه جایز است یا نه؟ برای پاسخ به این شبهات، مطالبی را درباره لعن و نفرین بیان خواهیم کرد تا حقیقت مطلب روشن شود.
یکی از اتّهاماتی که همواره از طرف اهل سنّت به شیعه نسبت داده شده، داستان سبّ و لعن بعضی از اصحاب و یاران پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) است، که این امر در طول تاریخ باعث رنج های فراوان و گرفتاری های بی شماری برای شیعه گردیده است، و ما برای توضیح و پاسخ از این تهمت ناروا ناگزیریم مطالبی هر چند مختصر جهت روشن شدن افکار و اندیشه ها تقدیم نماییم، امیدواریم اهل انصاف قضاوتی خداپسندانه از مجموع مطالب مطرح شده داشته باشند.
سبّ خلفا ابزاری برای فتوا به قتل شیعه
به شهادت تاریخ و سیره نویسان، سلاطین و خلفاء مستبدّ همیشه از این موضوع برای قتل عام و نابودی شیعه استفاده کرده اند همانگونه که صاحب کتاب «المنتظم» به این نکته اشاره کرده و می گوید: حکّام و سردمداران قدرت هر وقت که می خواستند فردی شیعی مذهب را تعقیب و دستگیر و سپس او را مجازات کنند به جرم فحش و ناسزا به ابوبکر و عمر بود، نه اینکه چون پیرو علی (علیه السّلام) است، و یا از آن حضرت دفاع کرده است.
ابن جوزی، عبدالرحمن بن علی، المنتظم، ج۲، ص۳۶، وضوء النبی (صلی الله علیه و آله وسلّم).
در ادامه این بحث به نقل دو حدیث ساختگی از منابع اهل سنّت در فضیلت تراشی نسبت به خلیفه اوّل و دوم (ابوبکر و عمر) می پردازیم و قضاوت را به اهل انصاف می سپاریم.
← حدیث اوّل
...

جمله سازی با حکم لعن خلفاء و اصحاب

راستى كه شعرش هم عجيب است، فضايل على (ع ) را در اين اشعار جمع كرده بود، هرشعرش اسباب روشنايى چشم دوستان و كورى چشم دشمنان على (ع ) بود. همين طور كهمى خواند رسيد به جايى كه طعن بر خلفاء، ابى حنيفه تقيه بود، لذا سيد مرتضى بهملاحظه تقيه نهيب كرد گفت: كافى است.
این مجموعه متعلق به خاندان خلفاء بوده که در سال۱۳۸۳ توسط میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی خریداری و به یک مجموعه تاریخی-تفریحی تبدیل شده‌است.
حضرت فرمود: اى برادر! امام و خليفه بعد ازرسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله پدرم اميرالمؤ منين علىّ بن ابى طالب عليه السّلام مىباشد؛ و سپس ‍ برادرم حسن مجتبى و بعد از او هم من خواهم بود؛ و مابقى خلفاء و اوصياءنه نفر ديگر از فرزندان من هستند، به نام هاى:
حضرت اميرالمؤ منين على عليه السلام در حكومت خلفاء براى حفظ اسلام، و نظام امّتاسلامى بردبارى هاى زيادى از خود نشان داده بود،
(و يجعلكم خلفاء الا رض ) - آنچه از سياق استفاده مى شود اين است كه: مراد از(خلافت )، خلافت زمينى باشد كه خدا آن را براى انسانها قرار داده، تا با آن خلافتدر زمين و هر چه مخلوق زمينى است به هر طورى كه خواستند تصرف كنند همچنان كهدرباره اين خلافت فرمود: (اذ قال ربك للملائكة انىجاعل فى الارض خليفة ).
و يكى از رموزات شناسائى اولياء و خلفاء و حُجج الهى وجود خوف الهى در دلهاى اوستچون چنين ترسى آدمى را در تمام امورات زندگىمعتدل مى كند و هميشه به وابستگى توحيديش مى افزايد.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
فال راز فال راز فال کارت فال کارت فال انبیا فال انبیا فال احساس فال احساس