💡 اين وجه نيز درست نيست، براى اين كه اگر مراد از واضح بودندليل اين است كه مضمون آيه دليل عقلى واضحى داشته باشد يا بديهى باشد و يانزديك به بديهى، و منظور از احتياج داشتندليل به تدبر و تاءمل، اين است كه مضمون آيهدليل عقلى بديهى و يا نزديك به بديهى نداشته باشد، لازمه اش اين مى شود كه آياتاحكام و واجبات و امثال آن نيز از آيات متشابه باشد، براى اين كه هيچ يك از احكام قرآندليل عقلى واضحى ندارد.
💡 كلمه (تاءويل ) از ماده (اول ) است و اين ماده به معناى رجوع است، كه وقتى بهباب تفعيل مى رود معناى برگرداندن را مى دهد، پستاءويل متشابه به معناى برگرداندن آن به يك مرجع و ماخذ است، وتاءويل قرآن به معناى ماخذى است كه معارف قرآن از آنجا گرفته مى شود.
💡 خوى و بنيه عمومى كودك خردسال، از حيث نوع فعاليت و توانايى عضلانى و ميزانتطبيق با محيط و نيروى جسمانى و مقاومت در مقابل ناراحتى هاى جسمانى و آمادگى براىتبسم يا گريه و واكنش هاى متشابه با ساير كودكان متفاوت است.
💡 و متشابه از جهت معنا، آياتى است كه متعرض صفات خدا و صفات روز قيامت است، زيراتصور اينگونه صفات براى ما ميسور و ممكن نيست، چون در نفوس ما تنها صورتچيزهايى نقش مى بندد كه به وسيله يكى از حواس ظاهرى براى ما محسوس باشد، و ياحداقل از جنس محسوسات باشد، و صفات خدا و خصوصيات قيامت هيچيك از اين دو قسم نيست.
💡 و حقيقت اين سخن اين است كه آيات قرآن از نظر اعتبار بعضى از آنها بوسيله بعضىديگر سه قسم هستند: يكى محكم على الاطلاق است، و دوم متشابه على الاطلاق، و سومآياتى است كه از جهتى محكم و از جهتى ديگر متشابه است.
💡 انتقال رسوب توسط جریان آب میتواند منجر به تشکیل موجنقشها و تلماسهها با الگوهای فرسایش دارای شکل خود متشابه، الگوهای پیچیدهٔ سامانههای رودخانهای طبیعی و تشکیل دشتهای سیلابی شود.