جهانگردی در تمدن اسلامی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تمدن، پیشینه ای طولانی در جامعه ها بشری دارد و مراحل گوناگونی را طی کرده تا به این مرحله از رشد و تکامل رسیده است.در هر زمانی پیشرفت های محسوس سازوار با زمان خود داشته است.
هزاران سال از آغاز نخستین تمدن بشری می گذرد.تمدن های شناخته شده و مهم محدودند.تمدن های آشوریان، یونانیان، هندیان، رومیان، ایرانیان، مسلمانان و اکنون غربیان.صاحب نظران بر این باورند: ایجاد تمدن هیچ ارتباطی با نژاد و رنگ ندارد، بلکه سرزمین های خاصی که بی بهره از دهش های طبیعی نیستند زمینه مناسب برای ایجاد تمدن هستند که مردمش با تلاش و کوشش و پیروی از سنت های پایدار به سربلندی و ترقی می رسند و بر اوج قرار می گیرند.به طور معمول تمدنی پایدار است که از دست آوردهای گذشتگان بهره برد و دانش های گوناگون را به اندوخته های علمی خود بیفزاید و عقل و خرد را ملاک عمل قرار دهد و به نقد و بررسی خود اهتمام داشته باشد.تمدن یعنی خروج از بدویت متفرق و ورود در اجتماع متحد، اجتماعی که از خودآگاهی اجتماعی و سیاسی بر خوردار است و در جهت مشترک با همدلی و هماهنگی و وحدت حرکت می کند و به خلاقیت علمی و فرهنگی دست می یابد.تمدن اسلامی نیز با الهام از دستورهای قرآن و پیامبر که انسان ها را به دانش آموزی دعوت می کند و علم با تقوا را بر همه چیز مقدم می دارد، بارور شد و توانست بخش مهم جهان را در بر گیرد و دانش های گوناگون را به تعالی برساند و پیشرفت های علمی چشمگیری برای بشر به ارمغان بیاورد.
مسئله بحث
سخن در این است که آیا در دوران تمدن اسلامی، به گردشگری توجه شده است یا نه؟ اگر گردشگری مورد توجه بوده چه انگیزه هایی داشته.و چه آثاری به جای گذاشته است؟در این جا، دو نکته باید روشن شود، تا بحث جایگاه خود را بازیابد:۱.محدوده تمدن اسلام، تا بحث جهانگردی در این محدوده مورد ارزیابی قرار گیرد.۲.شناسایی جهانگردان مسلمان و جهانگردان غربی که در دوران تمدن اسلامی از دنیای اسلام دیدن کرده اند.
دوران تمدن اسلام
دوران شکوفایی تمدن اسلام از قرن دوم آغاز و تا قرن دوازدهم ادامه دارد و در این مدت، فراز و نشیب های بسیاری داشته است.عظمت تمدن و فرهنگ یک ملتی با توجه به نکته های گوناگون و بررسی مسائل مختلف روشن می شود: گسترش سرزمین، ثروت، فرهنگ، آثار معماری و هنری، پیشرفت در دانش های گوناگون، ادبیات، صنعت و ابزارها و مراکز علمی مانند: آموزشگاه ها، دانشگاه ها، کتابخانه ها، گروه ها، مقامات دولتی و علمی (دانشمندان)، وضعیت اداری، سیاسی، قضائی، اقتصادی، وضعیت اجتماعی اقوام مختلف اندیشه های گوناگون مذهبی و اقلیت های دینی، آسایش عمومی، وضعیت حقوقی زنان، آداب و رسوم اجتماعی در سطوح مختلف و بررسی عوامل و علل رواج آن به گونه ای که به صورت فرهنگ درآمده است.
← درخشان ترین دوران
...

جمله سازی با جهانگردی در تمدن اسلامی

💡 ابراهیم رضایی بابادی (زاده ۱۳۳۳، آبادان)، سیاست‌مدار ایرانی و مدیرعامل پیشین کانون جهانگردی و اتومبیل‌رانی جمهوری اسلامی ایران است.

💡 عمق دریاچهٔ ائل گولی ۱۲ متر بوده و در محوطهٔ آن قایقرانی انجام می‌شود. همچنین شهر بازی (لوناپارک) و نیز غذاخوری و فست‌فود و کافی‌شاپ‌های متعددی در داخل این گردشگاه وجود دارد. ائل‌گولی دارای هتل، مسافرخانه و دفتر جهانگردی فعال است و با احداث هتل پارس ائل‌گلی، این گردشگاه جنبهٔ جهانی پیدا کرده‌است.

💡 این نوع جهانگردی برای آشنایی با میراث‌های هنری، فرهنگی، آداب‌ورسوم و بناهای تاریخی با اهداف گوناگون ازجمله آموزشی و پژوهشی صورت می‌گیرد گفته می‌شود (شمس، امینی، ۱۳۸۸).

💡 ۲-به عنوان مهمترین عوامل تهدید می‌توان از وجود مستثنیات، تغییر کاربری اراضی، تعارضات به اراضی حاشیهٔ تالاب، چرای دام، شکار و صید غیرمجاز، تأسیسات جهانگردی و برداشت صدف نام برد.

💡 نخستین اطلاعات مربوط به این مقاله به ۱۴ دی ۱۳۵۶ برمی‌گردد که مقاله از طرف امیرعباس هویدا و وزارت دربار در اختیار داریوش همایون وزیر وقت اطلاعات و جهانگردی و دبیرکل حزب رستاخیز قرار می‌گیرد، با این قید که مقاله باید به سرعت در نشریات چاپ شود.

💡 هتل جهانگردی میگون که در مرتفع ترین قسمت شهر میگون واقع شده، پارک قلعه باغ، سپید کمرچال و غار هملون نیز که از دو غار کوچک و بزرگ تشکیل شده است از مکان های دیگر گردشگری میگون می باشند.