اعتدال قران

پروردگار متعال در معرفی قرآن کریم، آن را کتابی معتدل و مستقل از هرگونه انحراف و کژی معرفی می‌فرماید. در آیات متعددی از این کتاب آسمانی بر این ویژگی تأکید شده است؛ از جمله در آیه‌ای می‌فرماید: «وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقًا وَعَدْلًا لَا مُبَدِّلَ لِکَلِمَاتِهِ وَهُوَ السَّمِیعُ الْعَلِیمُ» که به‌عنوان نمونه‌ای از کلام الهی، کامل‌کنندهٔ حق و عدل است و هیچ تبدیلی در آیات آن راه ندارد. همچنین در آیه‌ای دیگر آمده است: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی أَنْزَلَ عَلَى عَبْدِهِ الْکِتَابَ وَلَمْ یَجْعَلْ لَهُ عَوْجًا» که در آن بر نبود هیچ گونه انحرافی در قرآن تصریح شده و این کتاب، مستقیم و راستین توصیف گردیده است.

واژهٔ عِوَج به فتح عین معمولاً برای انحرافات محسوس و دیداری به‌کار می‌رود، در حالی که عُوَج با کسره، اشاره به کژی‌های نامحسوس و فکری دارد. قرآن کریم از هر دو نوع انحراف مبرّا بوده و به‌عنوان کتابی قَیِّم شناخته می‌شود؛ یعنی کتابی استوار، معتدل و حافظ سایر کتاب‌های آسمانی که هم‌زمان بیم‌دهنده از عذابی سخت و مژده‌رسان به مؤمنان نیکوکار است. این تعادل و استواری، نشان‌دهندهٔ جامعیت و اتقان قرآن در ارائهٔ برنامهٔ زندگی دنیوی و سعادت اخروی است.

بدین ترتیب، قرآن کریم با دارا بودن چنان استحکام و تعادلی، سزاوار تمامی حمد و سپاس‌هایی است که از سوی خداوند به خود اختصاص یافته است. این کتاب، نه‌تنها در زمان نزول، که در تمامی اعصار، حاوی پیام‌های هدایت‌بخش و راهگشا برای بشریت بوده و هست. ویژگی بی‌همتای اعتدال و فقدان انحراف در آن، گواهی جاودان بر الهی بودنش است و همگان را به پذیرش حق و دوری از گزافه‌روی‌ها فرا می‌خواند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اعتدال قرآن (قرآن). خداوند در معرفی کتاب قرآن، آنرا کتابی معتدل و به دور از هرگونه انحراف و کژی می داند.
قرآن، کتابی معتدل و به دور از هرگونه انحراف و کژی است:۱. «وتمت کلمت ر بک صدقا وعدلا لا مبدل لکلماته وهو السمیع العلیم: و کلام پروردگار تو، با صدق و عدل، به حد تمام رسید؛ هیچ کس نمی تواند کلمات او را دگرگون سازد؛ و او شنونده داناست.» به قرینه آیه پیشین که سخن از نزول کتاب است، مقصود از «کلمت» می تواند قرآن باشد.۲. «الحمد للـه الذی انزل علی عبده الکتاب ولم یجعل له عوجا: حمد مخصوص خدایی است که این کتاب (آسمانی) را بر بنده (برگزیده) اش نازل کرد، و هیچ گونه کژی در آن قرار نداد...» ۳. «قیما لینذر باسا شدیدا من لدنه ویبشر المؤمنین الذین یعملون الصالحات ان لهم اجر ا حسنا: در حالی که ثابت و مستقیم و نگاهبان کتابهای (آسمانی) دیگر است؛ تا (بدکاران را) از عذاب شدید او بترساند؛ و مؤمنانی را که کارهای شایسته انجام می دهند، بشارت دهد که پاداش نیکویی برای آنهاست...» قیما... «قیم» در آیه به معنای معتدل و مستقیم و مستوی است که در آن تناقض نیست. کلمه عوج به فتح عین و به کسر آن به معنای انحراف است. در مجمع البیان می گوید: عوج به فتحه عین در کجی چیزهایی که محسوس وقابل دیدن هستند چون نیزه و چوب استعمال می شود، وبا کسره عین در امور نادیدنی چون اعتقادات وسخن گفتن. و شاید منظور از چیزهای مرئی آنهایی باشند که به سهولت دیده می شوند ومقصود از چیزهای نامرئی آنهایی باشند که به آسانی مشهود نیستند کما اینکه راغب در مفردات چنین گفته است: عوج به فتحه عین کجی هایی را گویند که با چشم به آسانی دیده می شوند، مانند کجی چوبی که در زمین نصب شده باشد، ولی عوج به کسره عین در کجی هائی است که با فکر و بصیرت تشخیص داده می شوند، مانند انحراف وانحنایی که در زمین مسطح است که تنها متخصصین می توانند آن را تشخیص دهند، ونیز مانند انحراف در دین و زندگی. پس بنا به گفته وی دیگر اشکالی به آیه شریفه لاتری فیها عوجا ولا امتا وارد نمی شود - دقت بفرمائید. توضیح مقصود از اینکه قرآن عوج (کجی ) نداشته، قیّم است؛ خدای تعالی در این سوره کلامش را با ذکر ثنای خود افتتاح فرموده، و به این نحو خود را ستوده که: قرآنی بر بنده اش نازل کرده که هیچ انحرافی از حق در آن نیست، وآن کتاب قیم مصالح بندگانش در زندگی دنیا و آخرت است، واز عهده این کار به خوبی برمی آید، پس همه حمدها که در ترتب خیرات وبرکات آن از روز نزولش تا روز قیامت هست، همه برای خدا است.

جمله سازی با اعتدال قران

بهترين زمينه براى رشد و تعالى اعتدال بيم و اميد است

ازین سپس نتواند کشید ابن یمن بلای عشق تو کز حد اعتدال گذشت
هوای عدل تو در اعتدال هست چنان که کهربا نتواند درو ربودن کاه
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
خاطرات
خاطرات
گواد
گواد
خنیاگر
خنیاگر
محتمل
محتمل