💡 و اينكه موجودات در لبس جديداند، از حيث اتقان صنع در تجددامثال است پس غافل گمان مى برد كه يك مثال ثابت دائمى است، ولى عارف مى داند كهاين امثال آن فآن در حال تجدد است، و هيچ شى ء در دو زمان به يكحال نيست، خواه جوهر، خواه عرض، خواه مادى، خواه مجرد...
💡 نـگـارنـده گـويد: پس از ترجمه علامه سردار كابلى، ترجمه فارسى ديگرى نيز بهقـلم فـاضـل ارجـمـنـد آقـاى مـرتـضى فهيم كرمانى چند سالى است منتشر شده كه از نظرروانـى قـلم و اتقان ترجمه، مزايايى بر ترجمه قبلى دارد. خداى تعالى بر توفيقاتجـنـاب ايـشـان در خـدمـت بـه اسـلام بـيـفـزايـد و جـامعه ما را قدردان زحمات خدمت گزارانىامثال ايشان بفرمايد.
💡 غرض آن كه، هيچ قَدْح و نَقدى برمبانى حكمت يا مبادى عرفان وارد نيست و هيچ مجالىبراى تاءمّل در نظام صدور يا ظهور نخواهد بود و تفاوت دوزخى و بهشتى در اينسال كه يكى خود را اسير و مرهون نكرده و به ناچارمعلول اسارت و رهن قرار مى شود و اگر كارى مقدور اسير مرهون نبود و همان كار يابرتر از آن ميسور امير آزاد بود معلوم مى شود نظام صدور يا ظهور در قيامت دركمال اتقان حاكم است.
💡 علاوه بر اينكه آثار و اعمال عجيب و متقنى كه از نباتات و ساير انواع موجودات طبيعى درعالم مشهود است، هيچ دست كمى از اتقان و نظم و ترتيبى كه در آثار موجودات زنده مانندانسان و حيوان مى باشد، ندارد.