نقش رسانه ها در تربیت اخلاقی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] از جمله مقاصد رسانه ها: اطلاع رسانی، تعلیم و تربیت، اندیشه پروری (فرهنگ سازی)، هدایت و راهنمایی، افزایش آگاهی ها و...می باشد، که البته باید در تمام این اهداف و مقاصد، اهداف تربیتی نهفته باشد.
گستردگی و تاثیر عناصر رسانه ای نظیر کتب، مجلات، مجموعه مطبوعاتی، صدا و سیما، ویدئو، ماهواره و اینترنت؛ امروزه بر کسی پوشیده نیست. پس رسانه ها می توانند در تربیت جوانان نقش منفی، یا نقش مثبت ایفاء نمایند. امام خمینی (رحمة الله علیه) نیز در سخنان خویش به اهمیت رسانه ها اشاره می فرمایند و رسانه ها را عامل تربیت جوانان برمی شمارند.
پایدارترین تربیت
بسیاری از یادگیری ها غیرمستقیم هستند و پایدارترین تربیت، تربیت غیر مستقیم و ضمنی است که در فیلم ها و سریال ها و داستان ها و...قابل مشاهده است. مثلاً شما داستان های رادیو، تلویزیون، فیلم های سینمایی، کتاب، جراید، مجلات و...را در نظر بگیرید، قهرمان داستان های شورانگیز به خصوص اگر در آن داستان ها جنبه های دینی و هنری به خوبی به کار رفته باشد، فوق العاده در نظر انسان اهمیت پیدا می کند و انسان می کوشد تمام خصوصیات زندگی خود را با وضع آنها منطبق سازد و کمتر کسی پیدا می شود که دارای استقامت باشد و تحت تاثیر قرار نگیرد. البته گاهی نیز انسان در لابه لای فیلم، داستان، تبلیغات یا نوشته به صورت نا آگاهانه تاثیراتی می پذیرد که حتّی خودش هم متوجّه این تاثیر نمی گردد و به مرور تاثیرات آن در زندگی اش بروز می کند.
ابعاد مختلف تربیت
رسانه ها در ابعاد مختلف می توانند جوانان ما را تربیت نمایند:
← تربیت اخلاقی
...

جمله سازی با نقش رسانه ها در تربیت اخلاقی

💡 تعداد زیادی نشریه مجوز انتشار گرفتند و تیراژ روزنامه‌ها میلیونی شد. با این تغییرات، نقش رسانه‌ها هم از اطلاع‌رسانیِ صرف فراتر رفت. روزنامه‌ها با استفاده از آزادی به دست آورده نه تنها سیاست‌ها و عملکرد حاکمیت به ویژه نهادها و چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی را نقد می‌کردند، بلکه در مواردی ایدئولوژی حاکمان را هم زیر سؤال می‌بردند.

💡 در ادامه مى گويد: نقش رسانه ها و نويسندگان اين است كه مردم را در اين زمينه آگاهسازند و كوتاهى نكنند. امروز هر نشريه اى كه بسته مى شود، ضربه مهلكى است بهروند آگاه سازى مردم.

💡 نخستین مستند این شرکت، به نام «مقدماتی» (۱۹۶۰) دربارهٔ کنش‌های انتخابی جان اف. کندی و هیوبرت هامفری در مراحل مقدماتی انتخابات حزب دموکرات (ایالات متحده آمریکا) بود. این فیلم یکی از مهم‌ترین سندها دربارهٔ نهادهای سیاسی در آمریکا و نقش رسانه‌ها در شکل‌گیری عقاید عمومی است.

💡 دو موضوع، نقش رسانه هاى گروهى را به عنوان يكعامل تربيت از ساير عوامل ممتاز مى كند، يكى جذابيت و گيرايى پيام و ديگرىگستردگى و فراگير بودن