نحوه غلبه جهانی امام زمان

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] از روایات، چنین استفاده می شود که امام مهدی (عجّل الله فرجه الشریف) ابتدا، مردم را به سوی حق دعوت می کند و قبل از آغاز هر جنگی، به معرّفی دین حق برای دشمنان می پردازد و فرصت انتخاب میان حق و باطل را به آنان می دهد و تنها بعد از اتمام حجّت بر دشمنان، از قدرت استفاده می کند، هر کس که اسلام را قبول می کند، از روی رغبت و اختیار است و هر کس آن را قبول نمی کند، باز با آگاهی و اختیار است.
آیا امام مهدی (عجّل الله فرجه الشریف) با اجبار، اسلام را در جهان پیاده می کنند؟از روایات، چنین استفاده می شود که امام مهدی (عجّل الله فرجه الشریف) ابتدا، مردم را به سوی حق دعوت می کند و قبل از آغاز هر جنگی، به معرّفی دین حق برای دشمنان می پردازد و فرصت انتخاب میان حق و باطل را به آنان می دهد و تنها بعد از اتمام حجّت بر دشمنان، از قدرت شمشیر استفاده می کند. پس چون آن حضرت، ابتدا، اتمام حجّت می کند و آنان با این که به حق واقف می شوند و از آن اطلاع پیدا می کنند، از آن روی گردان می شوند، نمی توان گفت، آن حضرت، اسلام را با اجبار پیاده می کند، بلکه باید گفت، هر کس که اسلام را قبول می کند، از روی رغبت و اختیار است و هر کس آن را قبول نمی کند، باز با آگاهی و اختیار است، لکن بعد از این سوء اختیار، از سوی لشکریان امام نابود می شود تا در جهان فتنه ای نماند.امام باقر (علیه السّلام) می فرماید:حضرت مهدی (عجّل الله فرجه الشریف) به سوی کوفه رهسپار می شود. در آن جا، شانزده هزار نفر مجهّز به سلاح در برابر حضرت می ایستند. آنان، قاریان قرآن و دانشمندان دینی هستند که پیشانی هایشان از عبادت زیاد، پینه بسته، چهره هایشان در اثر شب زنده داری، زرد شده، امّا نفاق، سراپایشان را پوشانده است. آنان یک صدا فریاد بر می آورند: «ای فرزند فاطمه! از همان راهی که آمده ای، باز گرد. زیرا، به تو نیازی نداریم.»حضرت مهدی، در پشت شهر نجف، پس از ظهر روز دوشنبه تا شام گاه، بر آنان شمشیر می کشد و همه را از دم تیغ می گذراند و در این نبرد، از یاران حضرت، حتّی یک نفر زخمی نمی شود. طبق این حدیث، افرادی که در مقابل حضرت مهدی (علیه السّلام) می ایستند، می دانند که او مهدی و فرزند فاطمه (سلام الله علیهم) است، ولی از قبول دین حق سر بر می تابند و بدین ترتیب، آگاهانه، با آن حضرت مخالفت می کنند و حضرت به جنگ با آنان می پردازد و آنان را قلع و قمع می کند.این جنگ، به این دلیل است که این اشخاص، با این که حق را می شناسند، ولی از آن پیروی نمی کنند و می خواهند مانع از اجرای حق و عدالت در جامعه ی انسانی باشند و از آن جا که وجود چنین کسانی، مانع از گسترش عدالت و موجب سلب اختیار و انتخاب دیگر افراد جامعه که می خواهند حق را انتخاب کنند، می شود، پس باید از میان بروند تا ریشه ی فساد و موانع شناخت حق از باطل از بین برود.
عومل پیاده کردن اسلام در انقلاب جهانی
همان طوری که از احادیث استفاده می شود، عملکرد ایشان، یعنی رفتار قاطعانه و قدرت شمشیر حضرت، می تواند یکی از عواملی باشد که در پیاده کردن اسلام در جهان نقش خواهد داشت، ولی عوامل دیگری مانند آمادگی جهانی، سلاح مدرن، سلاح علم، انتخاب کارگزاران لایق،... نیز نقش عمده ای خواهد داشت. به اختصار به ذکر هر کدام پرداخته می شود:
← برخورد قدرتمندانه با ستمگران
در روایات، ترکیب دولت مهدی (علیه السّلام) از پیامبران و جانشینان آنان و تقواپیشگان و صالحان روزگار و امّت های پیشین و از سران و بزرگان اصحاب پیامبر بیان شده است. نام برخی از آنان بدین گونه است:«حضرت عیسی (علیه السّلام)؛ هفت نفر از اصحاب کهف؛ یوشع وصی موسی (علیه السّلام)؛ مؤمن آل فرعون؛ سلمان فارسی؛ ابودجانه انصاری؛ مالک اشتر نخعی؛ قبیله ی همدان؛ عیسی (علیه السّلام) به حضرت مهدی (علیه السّلام) می گوید: «من، به عنوان وزیر فرستاده شده ام، نه امیر و فرمانروا.»
عوامل پیروزی انقلاب حضرت مهدی
...

جمله سازی با نحوه غلبه جهانی امام زمان

غسل و شب زنده دارى و عبادت در اين شب بخصوصفضائل بسيار دارد، اين شب در نزد خدا چنين مقامى دارد كه ولايت با سعادت امام زمان عليهالسلام در سحرگاه اين شب واقع شده و بر عظمت و رونق آن افزوده.
يعنى غير عرب، چنانكه هم اكنون نيز ما نشانه هايش را در ايران، افغانستان و پاكستانو... مى بينيم، امام زمان عليه السلام ياران بسيار مقاوم و خستگى ناپذير و مخلص در اينكشورهاى عجمى دارد. همين ها مى توانند هسته مركزى ارتش نيرومند امام (عج ) را دركشورهاى عجمى تشكيل دهند و سپس به توسعه آن اقدام جدى كنند. (197)
و خداوند، حجّت خود يعنى؛ امام زمان عجّل اللّه تعالى فى فرجه الشّريف را مى فرستدو تمام ناراحتى ها و اندوه ما اهل بيت را برطرف مى گرداند.
من به ايشان عرض كردم: درست است كه آقا امام هشتمحلال مشلكلات است، بسيار كريم و بزرگوار است، امام عصر، عصر امام زمان (ع ) است وبنده از نوكران ايشان هستم، اگر بنا باشد عنايتى شود از ايشان توقع دارم كه گرهاز كارم بگشايد.
در عقيده شيعه، امام زمان عليه السّلام زنده و موجود است و رهبرى مراجع تقليد نوّاب امامجلوه اى از رهبرى امام غايب مى باشد و بر پايه اين عقيده است كه مردم از مراجع تقليدتبعيّت مى كنند، چه آنكه حكومت آنان را حكومت امام زمان عليه السّلام مى دانند.
بطور مثال در خطبه 181، درباره خدا، تقوا، زندگى پيامبران، امام زمان عليه السلامشهدا و جهاد، صحبت شده است.