السلفیه بین اهل السنه و الامامیه

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] کتاب السلفیه بین أهل السنة و الإمامیة، مقارن 1417ق به زبان عربی در علم کلام نگارش یافته، مؤلف با مطالعات تطبیقی به نقد و تفسیر سلفیه و تاریخ و پیشینه این مذهب پرداخته، نظر اهل سنت و شیعه امامیه را در رد عقاید و افکار آنها مورد بررسی قراد داده است.
کثیری در مقدمه خود می نویسد، در کشور مغرب عربی مذهب مالکی رواج داشته و مردم نسبت به دیگر مذاهب اسلامی آگاهی چندانی ندارند، وجود اختلافات فکری و عقیدتی جدید سبب تشتت آراء و افکار اختلاف در احکام فقهی پراکندگی جامعه شده است. این مسئله ذهن او را به خود مشغول کرده، برای خروج از این بحران، تصمیم به تحقیق و بررسی علل و اسباب آن می گیرد و تلاش می کند کسانی که این بحران ها را هدایت می کنند، بشناسد و چون در کشور مغرب مراجع و مصادر لازم و کافی برای شناخت مذاهب اسلامی کم بوده است، به شرق مسافرت کرده و کتاب حاضر را که جواب صدها سئوال در زمینه عقاید و مذاهب است، می نگارد (به رشته تحریر در می آورد).
وی در ادامه می گوید: او سعی کرده علت اختلافات دینی و اسباب و عوامل آن را در عصر حاضر روشن کند. و کسانی که پشت پرده فتنه های مذهبی را هدایت کرده و جنگ های طایفه ای را به راه انداخته و وحدت مسلمانان را از بین برده اند، بشناساند. سپس می نویسد: سر منشاء اختلافات و فتنه ها را باید در نحوه مشکل گیری مذهب حنفی جستجو کرد. باید نحوه دعوت و انتشار و ارتباط آن با مخالفین مورد بررسی قرار گرفته، عقاید و خصوصیات فقهی آن نقد و بررسی گردد تا چگونگی مشکل گیری سلفی ها روشن شود.
به گفته مؤلف هدف این کتاب پاسخ بسیاری از مغالطات سلفی هاست، روشی که ریشه در مذهب حنبلی دارد.
کتاب دو باب دارد، باب اول چهار فصل و باب دوم دو فصل؛ باب اول درباره پیشینه تاریخی و مذهبی سلفی ها است و در چند فصل به آن پرداخته شده است:

جمله سازی با السلفیه بین اهل السنه و الامامیه

بنا به حکم بسیاری از فقهای شیعه و اهل سنت از جمله یحیی بن شرف النووی، اگر زنی مردی یا مردانی را در نمازهای جماعت امامت کند، نمازشان باطل است. بین اهل خانواده، اگر هیچ مرد واجد شرایطی موجود نباشد، تنها استثنائی است که زنان می‌توانند در نماز امامت مردان را بکنند.
پس از مهاجرت مسلمانان به مدینه، اهالی مکّه اموال آن‌ها را مصادره کردند. و به دلیل اینکه مهاجرین در مدینه از نظر اقتصادی تحت فشار بودند و هیچ شغل خالی برای آن‌ها نبود که مشغول به کار شوند، آن‌ها جهت ارتزاق شروع به یورش به کاروان‌های اهل مکّه کردند. این باعث شروع جنگ مسلحانه بین اهل مکّه و مدینه شد. محمّد آیاتی را ایراد کرد که در آن‌ها به مسلمانان اجازه جنگیدن می‌داد:
حسن شریعتمداری معتقد است که رواج تروریسم در جهان اسلام ارمغان و حاصل اسلام سیاسی است. به باور او ایرانیان در واقع بنیان‌گذار تروریسم اسلامی بوده‌اند و چنین روشی قبلاً در بین اهل تسنن چندان رایج نبود. غیر نظامیان متعدد، از جمله زنان، کودکان، مقامات دولتی، فعالان، روشنفکران سکولار و روحانیون قربانیان تروریسم، یا خشونت در طول تاریخ معاصر ایران بوده‌اند.
در آیین بودایی به آن "بُن" یا اُبن می گویند که از واژه بون Bon فارسی است به معنای ریشه و اصول، گوهر و ذات هر چیز و واژه های متعددی با بُن پیوند دارد مانند بُندار. آئین برات در بین اهل سنت کشورهای پاکستان، ترکیه، بنگلادش و … نیز مرسوم است و آنها شب برات را گرامی می‌دارند.
"تعداد درگیری ها بین اهل سنت و شیعیان در ماه محرم کم نیست.  دسته های عزاداری در شهرها به وسیله پلیس که در کنار خطوط منظم عزاداران حضور دارند، همراهی می شود. توضیحات زیر از یک روزنامه شرایطی غیرعادی را بیان می کند. گزارشات دربردارنده آن است  که چه اتفاقاتی رخ می دهد اگر دولت موفق به کنترل وضعیت نشود: