جنگ در اسلام

اسلام به عنوان دینی جامع، بر پایه‌های دوستی، برادری، برابری و صلح استوار گردیده است. در این مکتب الهی، توسل به زور و جنگ تنها به عنوان حالتی اضطراری و در شرایط کاملاً خاص پذیرفته شده است. پیامبر اکرم(ص) در مسیر رسالت خویش، بسیاری از مفاهیم و ارزش‌های اخلاقی رایج در عصر جاهلیت را متحول ساخت و با بهره‌گیری از جنبه‌های مثبت فرهنگ عربی، آن‌ها را در مسیر اهداف و آرمان‌های متعالی اسلام هدایت نمود. آن حضرت هدف از بعثت خود را تکمیل و تتمیم بنیادهای اخلاق نیکو اعلام کرد و با تشویق یاران به کسب‌وکار و تلاش برای به دست آوردن روزی حلال، کوشید انگیزه‌ی معیشت از طریق جنگ و درگیری را از میان بردارد.

در متون اصیل اسلامی، از قرآن کریم تا احادیث معتبر، مسلمانان به مدارا، دوستی و صلح‌جویی با برادران ایمانی و نیز پرهیز از خصومت‌ورزی با غیرمسلمانان ترغیب شده‌اند. پیامبر(ص) برای زدودن روحیه‌ی انتقام‌جویی و جنگ‌طلبی از خُلق و خوی جامعه‌ی عرب به عنوان نخستین مسلمانان، تلاشی مستمر و گسترده به عمل آورد. ایشان در سراسر دوران حضور در مکه، با وجود انواع آزار و اذیت‌های مشرکان، به جنگ و درگیری رضایت نداد و به فرمان الهی، یاران خود را به شکیبایی، خویشتن‌داری و پرهیز از مقابله‌ی نظامی سفارش نمود.

اصل اولی و قاعده‌ی اساسی در اسلام، بر مصالحه و سازش استوار است و استفاده از زور و اقدام به جنگ، وضعیتی استثنایی و اضطراری محسوب می‌شود. مطابق آیه‌ی ۶۱ سوره‌ی انفال که به زمینه‌های جنگ بدر اشاره دارد، در صورت تمایل طرف مقابل به صلح، مسلمانان موظف به پذیرش آن هستند. همچنین، خداوند متعال با دستور به آماده‌سازی نیرو و تجهیزات نظامی به عنوان عاملی بازدارنده، مسلمانان را به پیشگیری از جنگ فراخوانده است. از سوی دیگر، قرآن کریم، پیامبر اکرم(ص) را رحمتی برای همه‌ی جهانیان معرفی کرده و از ایشان خواسته است تا مردم و اهل کتاب را با شیوه‌هایی نیکو، از طریق بحث و گفت‌وگو، استدلال حکیمانه و پندار نیک، به راه پروردگار دعوت نمایند.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] اسلام، دین دوستی، برادری و برابری، صلح و صفا و توسل به زور و جنگ حالتی اضطراری است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم بسیاری از مفاهیم و ارزش های اخلاقی رایج در عصر جاهلی را تغییر داد و کوشید از جنبه های مثبت فرهنگ عربی به سود اهداف و آرمان های اسلام بهره گیرد.، آن حضرت هدف از بعثت خویش را کامل کردن بنیادهای اخلاق نیک اعلام نمود و کوشید با تشویق یاران خویش به کسب و کار و به دست آوردن روزی حلال، انگیزه درآمد یافتن از راه جنگ را از میان ببرد. 
سفارش به مدارا
در قرآن و حدیث، مسلمانان به مدارا، دوستی و صلح کردن با برادران ایمانی و نیز مخاصمه نکردن با غیر مسلمانان تشویق شده اند. پیامبر برای زدودن روح انتقام جویی و جنگ طلبی از خلق و خوی اعراب، به عنوان نخستین مسلمانان، بسیار کوشید، از جمله در سراسر دوران مکه به جنگ و درگیری رضایت نداد و به دستور الهی در برابر آزار و اذیت مشرکان، یاران خود را به خویشتن داری و خود داری از جنگ سفارش کرد. 
اصل اولی
در اسلام اصل بر مصالحه و سازش است و توسل به زور و جنگ حالتی اضطراری به شمار می رود. طبق آیه ۶۱ سوره انفال، که به جنگ بدر اشاره دارد، مسلمانان در صورت تمایل دشمن به پذیرش صلح مکلف شده اند، همچنین خداوند به مسلمانان دستور داده است که با فراهم آوردن نیرو و اسلحه، که موجب ترس دشمنان می شود، از جنگ پیش گیری کنند و از سوی دیگر پیامبر اکرم را رحمت برای جهانیان خوانده و از او خواسته که مردم و اهل کتاب را به بهترین شیوه، یعنی با بحث و گفتگو و حکمت و موعظه نیکو، به راه خدا (سبیلِ ربِّک) دعوت نماید.

جمله سازی با جنگ در اسلام

1- هدف از جنگ در اسلام، فقط خداست، نه كشورگشايى، نه استثمار و نه انتقام. (فى سبيل اللّه )

1 هدف از جنگ در اسلام، برچيدن شرك و فتنه و استقرار دين و قانون خداست. (حتى لا تكون فتنة )