مجربات به تجربیاتی اشاره دارد که فرد در طول زندگی خود کسب کرده است. این تجربیات میتوانند در زمینههای مختلفی مانند کار، تحصیل، روابط اجتماعی و حتی مسائل روزمره باشند. هر چه فردی بیشتر در موقعیتهای متفاوت قرار گیرد و با چالشهای جدید روبرو شود، مجربات او نیز افزایش مییابد. مجربات به ما کمک میکنند تا بهترین تصمیمها را در آینده بگیریم و از اشتباهات گذشته یاد بگیریم. در واقع، هر تجربهای که ما به دست میآوریم، فرصتی است برای رشد و یادگیری. به همین دلیل، اهمیت آن در زندگی هر فرد کاملاً روشن است. افراد با تکیه بر این تجربیات میتوانند به بهبود کیفیت زندگی خود بپردازند و در مسیر رسیدن به اهدافشان موفقتر عمل کنند. مجربات نه تنها به ما کمک میکنند تا بهتر با شرایط جدید سازگار شویم، بلکه میتوانند به ما اعتماد به نفس بیشتری نیز بدهند. در نهایت، میتوان گفت که ارزش آن در زندگی انسانها غیرقابل انکار است و هر فردی باید به آنها توجه ویژهای داشته باشد.
مجربات
لغت نامه دهخدا
دانشنامه آزاد فارسی
(یا: تجربیات) قضایایی یقینی شده از راه تجربه، مثلِ «فلز در اثر حرارت منبسط می شود». مجربّات ازجملۀ یقینیات است که مقدمۀ برهان قرار می گیرند و قیاس برهانی می سازند.
دانشنامه اسلامی
مبادی و مقدمات برهان را قضایای یقینی تشکیل می دهند. قضایای یقینی، یا اوّلی و بدیهی هستند یا ثانوی و نظری. هر قضیه یقینی نظری بایستی به یقینیات بدیهی منتهی شود. یقینیات بدیهی را بر ۶ قسم دانسته اند: اوّلیات؛ فطریات؛ مشاهدات (محسوسات)؛ حدسیات؛ متواترات و مجرّبات.
توضیح اصطلاح
مجربات، قضایایی است که مفاد آنها از طریق مشاهده مکرّر امور محسوس همراه با قیاسی خفیّ که در ذهن شکل می گیرد، به دست می آید. مضمون قیاس خفیّ این است که چون چیزی پیوسته در پی چیز دیگر حاصل شود، و هرگز از آن منفک نشود، حتماً امری اتفاقی و تصادفی نیست، بلکه رابطه ای علّی معلولی بین آنها حاکم است (الوقوع المتکرّر علی نهجٍ واحد لایکون اتّفاقیّاً، فاذَن هو انّما مستندٌ الی سببٍ). مثلاً مفاد قضایای: «آهن هادی حرارت است»، «آب در صد درجه به جوش می آید» و «هر آتشی گرم است» حاصل تجربه (مشاهده مکرّر همراه با قیاس خفیّ) است.
شروط تحقّق مجربات
بنابراین، در تحقّق "مجربات" وجود دو امر زیر شرط است:۱. تکرّر مشاهده؛۲. تحقق قیاس خفی.امر دوم، بعنی قیاس خفیّ، موجب تمایز استقراء و تجربه است. زیرا در استقراء، قیاس خفی شکل نمی گیرد و از همین رو، افاده حکم یقینی نمی کند.
دیدگاه محقق طوسی
...