عصر جدید

عصر جدید

عصر جدید به دوره‌ای اشاره دارد که با تغییرات عمده در فناوری، فرهنگ، اقتصاد یا جامعه مشخص می‌شود. این تغییرات می‌توانند به صورت تدریجی یا ناگهانی رخ دهند و تأثیرات عمیقی بر زندگی بشر و ساختارهای اجتماعی داشته باشند.

ویژگی‌ها و جنبه‌های عصر جدید

تغییرات فناوری: پیشرفت‌های فناوری، به ویژه در زمینه‌های اطلاعات، ارتباطات و علوم، باعث تغییرات اساسی در نحوه زندگی، کار و ارتباطات انسان‌ها می‌شود. به عنوان مثال، ظهور اینترنت، هوش مصنوعی و فناوری‌های نوظهور دیگر از ویژگی‌های برجسته این عصر هستند.

تغییرات اجتماعی: تغییرات در ارزش‌ها، هنجارها و روابط اجتماعی نیز از ویژگی‌های بارز عصر جدید است. با پیشرفت فناوری و گسترش شبکه‌های اجتماعی، نوع تعاملات انسانی تغییر کرده و نسل‌های جدید با دیدگاه‌های متفاوتی به مسائل اجتماعی و فرهنگی نگاه می‌کنند.

تأثیرات اقتصادی: تغییرات در ساختارهای اقتصادی، از جمله ظهور اقتصادهای دیجیتال و تغییر در روش‌های تولید و توزیع کالاها، از جنبه‌های مهم این دوره به شمار می‌رود. این تغییرات منجر به تحولاتی در نحوه خرید و فروش، دسترسی به بازارها و الگوهای مصرف شده است. به عنوان مثال، پلتفرم‌های آنلاین فروش کالا و خدمات، مانند آمازون و علی‌بابا، به‌طور قابل توجهی بر روی شیوه‌های خرید و تجارت تأثیر گذاشته‌اند.

فرهنگ و هنر: رسانه‌های دیجیتال و شبکه‌های اجتماعی، به هنرمندان و خالقان محتوا این امکان را داده‌اند که به طور مستقیم با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند و آثار خود را بدون واسطه به نمایش بگذارند.

مثال‌هایی از عصر جدید

عصر دیجیتال: این دوره به ویژه از دهه 1990 به بعد آغاز شده و با ظهور اینترنت و فناوری‌های دیجیتال مشخص می‌شود. این تغییرات نه تنها نحوه ارتباط انسان‌ها را تغییر داده بلکه بر روی شیوه‌های یادگیری، کار و سرگرمی نیز تأثیر گذاشته است.

عصر اطلاعات: در این عصر، اطلاعات به عنوان یک منبع کلیدی شناخته می‌شود و دسترسی به اطلاعات به راحتی امکان‌پذیر است. این امر تأثیر عمیقی بر تصمیم‌گیری‌ها، سیاست‌ها و روابط اجتماعی دارد.

دانشنامه آزاد فارسی

عصر جدید (New Age)
جریان افراطی مذهبی که در حدود ۱۹۷۰ در امریکا به وجود آمد. این جریان ورود به یک عصر جدید بشری را در آینده پیش بینی می کرد که عصر دَلْو نام گرفت. انجمن ها و گرایش هایی که طرفدار این جریان بودند معتقدند که به کمک الهام، به تعالی فردی می توان دست پیدا کرد.
عصر جدید (سینما). عصر جدید (سینما)(Modern Times)
فیلم سینمایی کمدی دربارۀ مکانیزه شدن جامعه. چارلی چاپلین نویسنده، کارگردان، و بازیگر این فیلم است که در ۱۹۳۶ به نمایش درآمد. چاپلین نقش ولگرد کارگری که فداکار و مهربان است را ایفا می کند که گرفتار بدشانسی می شود. ولگرد تمام کارهایش را از دست می دهد، زیرا نمی تواند با جریان یکنواخت کارکرد ماشین در محل کار هماهنگ شود. اگرچه فیلم صامت نیست، گفت وگویی نیز در آن وجود ندارد، به جز صدای ماشین ها و آهنگ ها. ولگرد لای چرخ دنده های ماشین کارخانه گیر می کند و به زندان می افتد و با دختر بی خانمانی (با بازی پالت گودارد) دوست می شود. ولگرد در فیلم روشنایی های شهر (۱۹۳۱) نیز ظاهر می شود.

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] در هر عصری، عصر جدیدی وجود داشته و پا به پای زمان و زندگی پیش آمده است، همان گونه که در این عصر نیز شاهد عصری جدید هستیم که کمتر کسی از عهده انکار آن بر می آید.
عصر جدید از چه زمانی آغاز می شود؟ پرسش از «عصر جدید» پرسشی مدام است. شاید بتوان این پرسش و گونه های متعدد آن را از پرتکرارترین پرسش های بشری دانست. به احتمال زیاد عصری را نمی توان در نظر گرفت که این پرسش در آن طرح نشده باشد. گویی یکی از لوازم زندگی در هر عصری، توجه یافتن به زمینه های نو است که تحت عنوان «زمان تازه»، «روزگار نو» و «عصر جدید» خود را نشان می دهد و در قالب پرسش از طلیعه عصر جدید برای یافتن زمان آغاز آن بر عقل ها و ذهن ها تحمیل می شود.شاهد بر موضوع، این واقعیت است که برای انسان های همه دوران ها، حتی دوران هایی که ما آن را کهن و قدیمی و حتی کهنه می پنداریم، چیزی با عنوان «زمان نو» و «عصر جدید» مطرح بوده است. در هر برهه از تاریخ و در هر مقطع از زندگی، خواه ناخواه زمینه ای به چشم می خورد که با چیزی جز کلید واژه «عصر جدید» قابل تبیین نیست. به دیگر سخن، در هر عصری، عصر جدیدی وجود داشته و پا به پای زمان و زندگی پیش آمده است، همان گونه که در این عصر نیز شاهد عصری جدید هستیم که کمتر کسی از عهده انکار آن بر می آید.یافتن پاسخی منطقی و مستدل برای منشا «عصر جدید» یا عصرهای جدید در نهایت دشواری است. به درستی دانسته نیست که عصر جدید در هر عصری چگونه شکل می گیرد و ذهن ها و زبان ها را به خود معطوف می کند. پرسش بی پاسخ تر این بحث، موضوعِ اصل داری عصر جدید است که بدینگونه قابل طرح است: آیا عصر جدید واقعیت دارد؟گذشته از عصر جدید متاخر که با انقلاب های سایبری و تکنولوژی های محسوس و ملموس مرزهای خود را تا دورترین حوزه ها گسترش داده است، عصرهای جدید پیشین برای ما در نهایت مجهولی و نامعلومی است. بر این پایه، اگر کسی بپرسد عصر جدید روزگار اواخر صفویه با عصر جدید دوران زندیه و افشاریه چه بوده، چه جوابی باید داد؟ درست است که هیچ جواب واضح و حتی حداقلی برای این پرسش ما به نظر نمی رسد، در عین حال در مراجعه به متون ادبی و غیرادبی هر یک از دوره های یاد شده ما با مقوله «عصر جدید» مواجهیم که البته خوبی و بدی آن چندان تفکیک شده و روشن نیست.به دلیل وجود همین دو زمینه؛ یعنی اصل طرح شدن عصر جدید در هر دوره ای از یک طرف و فقدان روشن بودن مفهوم و منطوق عصر جدید در هر یک از ادوار قابل بحث، شاید این نتیجه گیری عرفی نه برهان و استدلال عقلانی چندان دور از ذهن نباشد که بگوییم: عصر جدید، چیزی است برآمده از اندرون زندگی در هر دوره ای. به دیگر سخن کشش زندگی و امتداد یافتن آن و اشتمال آن بر زمینه های گوناگون به ظاهر متفاوت از نوع: تازه و نو و قدیم و جدید و پیر و جوان، شکل گیری و طرح شدن عصر جدید را در هر دوره ای الزام می کند و نتیجه این می شود که بگوییم: زندگی در جریان خویش ملازم با عصر جدید است و نمی تواند بدون عصر جدید باشد و خالی از آن. بعد از همه این توجیه ها وجود عصرهای جدید پیوسته و متکرر نه یک عصر جدید این پرسش بنیادی و اساسی را پیش می آورد که عصر جدید واقعی کدام است؟ به عبارت دیگر: در میان عصرهای جدیدی که تا امروز طرح شده و مورد پذیرش واقع شده و عصر و نسل بدان تن در داده اند و براساس استلزامات آن زندگی خویش را تنظیم نموده اند، کدام عصر جدید به واقع جدید است و مصداق اکمل «عصر جدید»؟اگر بخواهیم تمام آنچه را که گفتیم در عبارتی توام با قرینه خارجی به بیان بیاوریم که برای غالب انسان ها نمادین و هویدا باشد، می توانیم به فیلم معروف چارلی چاپلین با نام «عصر جدید» اشاره کنیم. در آن زمان که فیلم چاپلین روی پرده می رفت، کمتر کسی فکر می کرد که انسان روزی از آن ماشین های غول پیکر و هضم شدن انسان در میان پیچ و مهره خلاص خواهد شد و تمام آنچه را که در هزاران جلد کتاب نوشته در یک لوح الکترونیکی جا خواهد داد و تمام کارخانه های غول پیکر خویش را در یک مشت گرد بی رنگ و بو به نام «نانو تکنولوژی» دفن خواهد کرد.حالا، آن عصر جدید خاطره ای بیش نیست و تردید نیست که اگر فیلمسازی دیگر چه کمدین و چه مستندساز و چه داستانی ساز بخواهد فیلمی با عنوان «عصر جدید» بسازد، آنگونه نخواهد ساخت که چاپلین ساخته است و یقیناً از هر چیزی هم که سخن بگوید، از مضامین آن فیلم سخن به میان نخواهد آورد. بماند که برداشت هر فرد و تبعاً هر فیلمسازی از عصر جدید با فیلمساز دیگر و هر فرد دیگری فرق می کند. پس عصر جدید هر فرد نیز خود هزاران عصر جدید است و در هر نگاهی به گونه ای طرح می شود.

جملاتی از کلمه عصر جدید

ساخت زبان، که همچنین طرح و برنامهٔ زبان هم نامیده می‌شود، در عصر جدید بیشتر رواج دارد. بسیاری از ساخت‌ها برای کمک به ارتباطات بشر طراحی شده‌است. برای مثال، زبان اسپرانتو و لجبان، هر کدام گرامر خاص خود را دارند.
از فیلم‌هایی که وی در آن‌ها نقش داشته‌است، می‌توان به امپراتوری خورشید، باشگاه جوی لاک، عصر جدید، مردم علیه لری فلینت، تأثیر صفر، نجات‌دهنده، وزن آب، جرایم سنگین و ماده تاریک اشاره نمود.
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم