مخلوق بودن بت ها

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] مخلوق بودن بت ها (قرآن). یکی از مهمترین دلایلی که ثابت می کند بتها شایستگی پرستش را ندارند مخلوق بودنشان است.
مخلوق بودن بتها، دلیل عدم شایستگی آنها برای پرستش:۱. أیشرکون ما لایخلق شیا وهم یخلقون. ۲. والّذین یدعون من دون اللّه لایخلقون شیا وهم یخلقون. ۳. واتّخذوا من دونه ءالهة لّایخلقون شیا وهم یخلقون ولایملکون لأنفسهم ضرّا ولا نفعا ولایملکون موتا ولا حیوة ولا نشورا. ۴. قال أتعبدون ما تنحتون • واللّه خلقکم وما تعملون.

جمله سازی با مخلوق بودن بت ها

غالیان یا غُلات (نیز غُلاة) ابتدا به فرقه‌هایی از شیعه گفته می‌شده‌است، اما امروزه به فرقه‌هایی گفته می‌شود که در مذهب خود غلو داشته باشند. در واقع غالیان افرادی هستند که در حق ائمه خود غلو کرده و آن‌ها را از زمره مخلوق بودن خارج می‌کنند و مقام الوهیت را برای آن‌ها قائل هستند.
مخلوق بودن جهنم با استفاده از جمله (اعدت للكافرين ) و مانند آن بازگو شد و مخلوقبودن بهشت گذشته از جمله (ان لهم جنات ) نيز استظهار شده است، زيرا پيام جمله اخيراين است كه، هم اكنون بهشت در اختيار مومنان وارسته است، نه آن كه اكنون معدوم باشد وبعد از پيدايش، ملك مومن صالح شود. چون ظاهر جمله مزبور ملكيتبالفعل است و مالك آن نيز بالفعل موجود است، مملوك آن نيز بايدبالفعل موجود باشد.
معناى حديث معروف من لم يشكر المنعم من المخلوقين، لم يشكر اللهعزوجل (بحار، ج 68، ص ‍ 44 ) نيز چنانكه گذشت، اين است كه نيكوكاران مظاهراحسان الهى هستند و اگر متنعم، مظهر احسان ولى نعمت را را سپاس ندارد، ولى نعمت خود راسپاس نداشته است. پس سپاسگزارى از مخلوق بما هو مخلوق محمود است و بدونلحاظ حيثيت مخلوق بودن نامحمود.
پس حق مطلب همان است كه گفتيم فرعون خود را پروردگار مصر و مصريان مى دانسته،و اگر مربوب بودن آنان را براى رب و پروردگارى ديگر انكار مى كرده روى قاعده واعتقاد خود آنان بوده، نه اينكه مخلوق بودن آنان و خالقيت خداى سبحان را انكار كردهباشد.
(( واجب الوجود )) به جسم بودن متصف نمى گردد زيرا تجسّم از صفات (( ممكنالوجود )) است كه وجود و عدمش نيازمند علت است و لازمه جسم بودن، مخلوق بودن است.امام هادى در موارد متعددى اين مساءله را طرح كرده و قائلين به تجسّم و جسمانى بودنخداوند را محكوم نموده است. در اينجا پاره اى از آنها رانقل مى كنيم: