حد اعجاز قران

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] حد اعجاز قرآن. حد اعجاز قرآن یعنی مقدار لازم در تحقق عجز انسان ها از آوردن مثل قرآن است.
«حد اعجاز قرآن» یا «قدر اعجاز قرآن» یکی از مباحث وابسته به «اعجاز قرآن» است؛ یعنی چه میزان از آیات و سوره های قرآن معجزه هستند و اعجاز متعلق به چه میزان از قرآن است؟
← اختلاف اقوال در حد اعجاز قران
۱. ↑ سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، الاتقان فی علوم القرآن، ج۴، ص۲۰، ۸۴۹ - ۹۱۱ق.
فرهنگ نامه فارسی علوم قرآنی، برگرفته از مقاله«حد اعجاز قرآن».
...

جمله سازی با حد اعجاز قران

رابطه دوستى و برادرى، بين محمد و على استوار بود و براى پيروزى دعوت اسلاميكديگر را يارى مى كردند. همكارى ميان ايشان از همان وقت آغاز شد كه محمد(ص )ابوطالب را شناخت و على (ع ) محمد را. از آن زمان كه اين سه نفر در يك خانه ساكنشدند و پايه آن خانه، بر اساس فضيلت و تقوى نهاده شده بود، از مزاياى خانهابوطالب بود كه على (ع ) و خود ابوطالب در آنجا به مقام محمد(ص ) آگاه شدند و آنرا به خوبى درك كردند. چنانكه ابوطالب را به مهر و شفقت و گذشته در راه او، و علىرا به فكر رقيق و محبت عميق و فداكارى در حد اعجاز وادار كرد.)
على عليه السلام شخصيتى است چند بعدى، زمامدارى است كه نظم و آهنگ كلامش،تماشايى و فصاحت و زيبايى سخنش در حد اعجاز است، وجودش آميزه اى از عدالت جويىو آزاديخواهى و عطوفت و مهربانى است. فداكارى و شجاعتش، حيله خصم را در هم شكستهو علم و حكمت سرشارش، عالميان را به ستايش واداشته است در عينحال وجود آن اسوه استوارى و دليرى، لبريز از عشق به خداوند است. او مظهر عبوديت وبندگى خداست. شب زنده دارى است در محراب عبادت، گريان كه براى سالكان و راهيانطريقت دوست، واسطه فيض ربوبى است و در اعماق خويش با ذات ازلى پيوند وپيوستگى دارد سفارش ‍ "آن حقيقت ناب " به مالك اشتر، براى انتخاب بهترين ساعاتشب و روز براى عبادت خدا و تاكيد بر انجام بى عيب و نقص آن، دليلى است محكم براينكه اولا مسؤ ول و كارگزار اسلامى نبايد به بهانه وظيفه سنگين مسؤ وليت، عبادت راكه اساس اسلام است از اولويت زندگى خود خارج كند و ثانيا عبادات، انجام يك سلسلهاعمال خشك و بى روح نيست كه انسان با انجام ظاهرى آندل، خوش دارد بلكه اعمال ظاهرى، تنها صورت و نمايى از راز و نياز باخداوند استچنان كه مى فرمايد: