تکیه در عثمانی

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] تکیه، مکان گردآمدن صوفیان، مزار مشایخ صوفیه، اقامتگاه موقت صوفیان در سفر، مهمانپذیر رایگان در شهرهای زیارتی، و...می باشد.
نخستین بار در جهان اسلام، تکیه به معنای اقامتگاه صوفیان به کار رفته و با مکان های دیگری همچون رباط، زاویه، خانقاه، دُوَیره و لنگر مشابهت داشته است.
تکایای صوفیان
تکیه های صوفیان از حدود سده هشتم و بیش تر در قلمرو عثمانیان رایج شد و همانند نهادهای مشابه، شیوه زندگی در آن ها عابدانه، همراه با رهبانیت و اعتکاف بود.
ترادف واژه های تکیه و زاویه
در ایالات مرکزی عثمانی، یعنی آناطولی و روم ایلی، کاربرد واژه زاویه هم زمان با تکّه (تکیه) رایج بود چنان که برای نمونه عطائی در حدائق الحقائق فی تکملة الشقائق (سده دهم) از مسجد و خانقاهی به نام بازرگان تکیه سی و زاویه علی بابا در محله روم ایلی حصار، که دُورْمِش دده تکیه یا بکتاشی تکیه سی نیز خوانده شده، نام برده است.
معنای دیگر تکیه در عثمانی
...

جمله سازی با تکیه در عثمانی

مساحت تکیه در گذشته ۴ هزار متر بوده و در ناحیۀ چپ و راست درب ورودی اصلی امتداد داشته‌است. در گذشته از خانۀ سمت چپ تکیه مشرف به تکیه بوده برای مهمانان غریبه و از سمت راست تکیه برای نگهداری چارپایان و از درب اصلی برای مهمانان درجه یک استفاده می‌شده‌است. در حال حاضر به دلیل واگذاری قسمت‌هایی از بنا ازجمله مهمان‌خانه و محل نگهداری چارپایان مساحت بنا به حدود ۲ هزار متر رسیده‌است.[نیازمند منبع]
این شهر چهار تکیه دارد. تکیه امام حسین (ع) واقع در محله بالا، دو تکیه در محله پایین، و تکیه قائم در محله پاریس چهار تکیه مذهبی شهر هستند که در ایام مذهبی و به خصوص محرم مراسم تعزیه برگزار می‌کنند.
وجود دو سد خاکی در نزدیکی روستا، باغات انگور، باغ درختان بادام، چراگاه تکیه در نزدیکی روستا را شاید بتوان از جاذبه های گردشگری روستا برشمرد.
این تکیه در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۷۵ به شمارهٔ ۱۷۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است. در سال ۱۳۸۰ میراث فرهنگی آن را خریداری کرد و در سال‌های ۱۳۸۱ و ۱۳۸۲ مرمت شد و در سال ۱۳۸۳ به عنوان موزهٔ خط و کتابت افتتاح شد. در سال ۱۳۸۷ در ضلع جنوبی بنای موزهٔ پارینه سنگی زاگرس توسط میراث فرهنگی افتتاح شد