نکتهٔ دوم، که به ناسازهای میماند، این است که، در سرزمینی که آئین بهائی از آنجا نشأت میگیرد، پیشداوریها با ناآگاهی نسبت به ماهیت، تعالیم و تاریخ این آئین همراه است. از همان اوایل، پردهای از سکوت این موضوع را احاطه کرد و سیاستهای حاکم در هر دوره از آغاز ظهور آئین بهائی مسئول این پردهپوشی بودهاست. جامعهٔ بهائی در هر دوره از استفاده از روشهای معمول ارتباط آن دوره با عموم مردم منع شده بود و هست. به علاوه، حاکمیت در هر دوره، افکار عمومی را در معرض تبلیغات سوء روحانیت مسلمان شیعه قرار داده که در آن نقش جامعهٔ بهائی در ایران، اعتقادات و اهدافش بهطور نادرست جلوه داده شدهاست.
نکتهٔ دوم، که به ناسازهای میماند، این است که، در سرزمینی که آئین بهائی از آنجا نشأت میگیرد، پیشداوریها با ناآگاهی نسبت به ماهیت، تعالیم و تاریخ این آئین همراه است. از همان اوایل، پردهای از سکوت این موضوع را احاطه کرد و سیاستهای حاکم در هر دوره از آغاز ظهور آئین بهائی مسئول این پردهپوشی بودهاست. جامعهٔ بهائی در هر دوره از استفاده از روشهای معمول ارتباط آن دوره با عموم مردم منع شده بود و هست. به علاوه، حاکمیت در هر دوره، افکار عمومی را در معرض تبلیغات سوء روحانیت مسلمان شیعه قرار داده که در آن نقش جامعهٔ بهائی در ایران، اعتقادات و اهدافش بهطور نادرست جلوه داده شدهاست.