ایه نماز جمعه

دانشنامه اسلامی

[ویکی شیعه] آیه نماز جمعه. آیه نماز جمعه، آیه نُهم سوره جمعه که به شرکت در نماز جمعه و رهاکردن دادوستد به هنگام آن فرمان می دهد. به فتوای فقیهان، برپایه این آیه واجب است مسلمانان در نماز جمعه شرکت کنند و دادوستد هنگام آن حرام است. به باور علامه طباطبایی سیاق آیه نشان می دهد که هنگام نماز جمعه هر عملی که انسان را از آن بازدارد حرام است. وجوب شرکت در نماز جمعه و حرمت دادوستد هنگام برپایی آن مخصوص زمان حضور معصوم است. شأن نزول آیه را نخستین نماز جمعه مسلمانان دانسته اند که به امامت اسعد بن زُراره برگزار شد. گفته اند آیه بدین سبب نازل شده است که گروه اندکی از مسلمانان در نماز جمعه شرکت کردند.
طبرسی نویسنده مجمع البیان، نزول آیه نماز جمعه را به سبب داستان برپایی نخستین نماز جمعه مسلمانان در مدینه پیش از هجرت پیامبر اسلام(ص) به این شهر دانسته است. به گزارش وی مسلمانان به علت آنکه می دیدند یهودیان و مسیحیان در هفته یک روز گرد هم می آیند و عبادت می کنند، تصمیم گرفتند روزی مخصوص خود برای این کار داشته باشند. آنان در روز جمعه نزد اسعد بن زُراره جمع شدند، به امامت او نماز خواندند و آن روز را جمعه نامیدند. از آنجا که گروه کمی از مسلمانان در این نماز شرکت کردند، آیه نماز جمعه نازل شد و به حضور در این نماز فرمان داد.
به نوشته تفسیر نمونه، در آیه، مراد از ندا دادن برای نماز، اذان است؛ زیرا در اسلام جز اذان ندایی برای نماز وجود ندارد و ازا ین رو در جای دیگری از قرآن آمده است: «وَ إِذا نادَیتُمْ إِلَی الصَّلاة» (و هنگامی که مردم را برای نماز می خوانید). برپایه این سخن معنای آیه این می شود که هنگامی که صدای اذان ظهر روز جمعه آمد، مسلمانان موظف اند کسب و کار را رها کنند و با شتاب برای خواندن نماز جمعه حاضر شوند. برپایه المیزان نیز آیه بر وجوب نماز جمعه و نهی از دادوستد هنگام آن تأکید می کند. به نوشته این کتاب عبارت «وَ ذَرُوا البَیع» (تجارت را رها کنید)، تنها از تجارت نهی نمی کند؛ بلکه از هر کاری که انسان را از نماز جمعه باز دارد، نهی می کند. دلیل این مسئله سیاق آیه است که دلالت می کند هنگام برپایی نماز جمعه هرگونه مشغولیتی به جز آن جایز نیست. البته این حکم مربوط به زمان حضور معصوم است که در آن حضور در نماز جمعه واجب عینی است.

جمله سازی با ایه نماز جمعه

عز الدين معتقد به وجوب عينى نماز جمعه بود و در دوران سكونتش در قزوين، مشهد واصفهان نماز جمعه را اقامه مى كرد. وى پس از سفر حج آهنگ بحرين نمود و تا آخر عمر درآنجا به تبليغ فرهنگ اسلامى پرداخت و سرانجام در هشتم ربيعالاول 984 ق. رحلت كرد و در روستاى (مصلى ) حومه (هجر) از نواحى بحرين بهخاك سپرده شد.
صدر در صبح جمعه ۲۶ تیر ۱۳۸۸ در حالیکه از بلوار کشاورز قصد رفتن به نماز جمعه ۲۶ تیرماه ۱۳۸۸ را داشت توسط نیروهای لباس‌شخصی، با خشونت و بدون حکم قضائی سوار اتومبیلی شد و به مکان نامشخصی انتقال داده شد. این عمل همراه با خشونت و کتک بود به‌طوری‌که مانتو و روسری صدر از تنش درآمد. در پی دستگیری صدر، عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او شد.
5 - نماز جمعه  قحطى و كمبود غذا مدينه را فراگرفته بود، گرسنگى و تهى دستى فشار سختى برمردم مدينه وارد ساخته بود، در اين صورت اگر كاروانى آذوقه و غذا به مدينه مى آوردروشن بود كه مردم از هر سو هجوم مى آوردند تا براى خود غذا تهيه كنند؛ ومعمول بود وقتى كاروان تجارتى مى آمد مردم مشتاق وطبل كوبان به استقبال آن مى رفتند؛ حتى دختران از خانه ها بيرون مى آمدند.