ایه 104 سوره انعام

دانشنامه اسلامی

[ویکی اهل البیت] آیه 104 سوره انعام. قَدْ جَاءَکُمْ بَصَائِرُ مِنْ رَبِّکُمْ ۖ فَمَنْ أَبْصَرَ فَلِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ عَمِیَ فَعَلَیْهَا ۚ وَمَا أَنَا عَلَیْکُمْ بِحَفِیظٍ
آیات الهی و کتب آسمانی که سبب بصیرت شماست البته از طرف پروردگارتان آمد، پس هر کس بصیرت یافت خود به سعادت رسید و هر کس که کور بماند خود در زیان افتاد، و من نگهبان شما نیستم.
بی تردید برای شما از سوی پروردگارتان دلایلی روشن آمده، پس هر که ببیند به سود خود اوست و هر که کوردل شود به زیان خود اوست، و بر شما حافظ و نگهبان نیستم.
به راستی رهنمودهایی از جانب پروردگارتان برای شما آمده است. پس هر که به دیده بصیرت بنگرد به سود خود او، و هر کس از سر بصیرت ننگرد به زیان خود اوست، و من بر شما نگهبان نیستم.
از سوی پروردگارتان برای شما نشانه های روشن آمد. هر که از روی بصیرت می نگرد به سود اوست و هر که چشم بصیرت برهم نهد به زیان اوست. و من نگهدارنده شما نیستم.
دلایل روشن از طرف پروردگارتان برای شما آمد؛ کسی که (به وسیله آن، حقّ را) ببیند، به سود خود اوست؛ و کسی که از دیدن آن چشم بپوشد، به زیان خودش می باشد؛ و من نگاهبان شما نیستم (و شما را بر قبول ایمان مجبور نمی کنم)
There has come to you enlightenment from your Lord. So whoever will see does so for his soul, and whoever is blind against it. And , "I am not a guardian over you."
"Now have come to you, from your Lord, proofs (to open your eyes): if any will see, it will be for (the good of) his own soul; if any will be blind, it will be to his own (harm): I am not (here) to watch over your doings."

جمله سازی با ایه 104 سوره انعام

دربار تفسير اين آيه بايد ذكر شود كه اين آيه و چند آيه ديگرى كه در دنباله اين آيهذكر شده از آيات پايان سوره انعام مى باشند كه خلاصه اى از بخشهاى اين سورهشريف در زمينه مبارزه با شركت و بت پرستى بيان شده است كه يكى از خصوصيات اينسوره آن است با دعوت به توحيد و خداپرستى و مبارزه با شرك و بت پرستى شروعمى شود و با همان بحث نيز جامعه نيز خاتمه مى يابد.
خَتْمِ اَنْعام، مراسمی مذهبی است که در آن سوره انعام با وجود جایگاه ویژه آن در نزد فرهنگ عمومی مردمان ایران، قرائت و ختم می‌شود. این مراسم بنابر شرایط مختلف فرهنگی هر منطقه، به صورت مختلفی برگزار می‌شود. در تهران و قزوین این مراسم بیشتر زنانه تعبیر می‌شود.
ايـن وضـع همچنان ادامه دارد حتى هنگامى كه گنهكاران در كنار آتش دوزخ قرار مى گيرندبـاز ايـن سـخـن را تكرار مى كنند، چنانكه در سوره انعام آيه 27 مى خوانيم و لو ترى اذوقـفـوا عـلى النـار فقالوا يا ليتنا نرد و لا نكذب بايات ربنا و نكون من المؤ منين: اگرمـجـرمان را هنگامى كه در كنار آتش قرار گرفته اند به بينى كه مى گويند اى كاش ماباز مى گشتيم و آيات پروردگارمان را تكذيب نمى كرديم و از مؤ منان بوديم !
در الدرالمنثور آمده كه سعيد بن منصور، و ابن ابى حاتم، و حاكم (وى حديث را صحيحدانسته ) و ابن مردويه، از عبداللّه بن قيس ‍ روايت كرده اند كه گفته: من از ابن عباسشنيدم كه در تفسير آيه: (منه آيات محكمات ) گفت: سه آيه ازآخر سوره انعام كه باجمله: (قل تعالوا) آغاز مى شود از آيات محكم قرآن است.
و همچون آيه 19 - سوره انعام كه مى گويد: و اوحى الى هذا القرآن لانذركم به و منبلغ: اين قرآن بر من وحى شده تا شما و همه كسانى را كه اين سخن به آنها ميرسدانذار كنم.
در كشاف، در تفسير سوره انعام آمده است كه موسى، چهارصدسال پس ‍ از ورود يوسف به مصر، به آنجا وارد شد.