الکرام باخبار المسجد الحرام

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] الکرام باخبار المسجد الحرام (کتاب). الکرام باخبار المسجدالحرام از منابع مختصر تاریخ محلی مکه است که نویسنده در آن، افزون بر آگاهی های منابع قبل از خود، اطلاعات و دیده های شخصی خود را نیز در قرن ۱۱ق. گرد آورده است.
احمد بن محمد اسدی، تاریخ نگار، فقیه شافعی، مدرس قرائت در مسجدالحرام، نحوی و شاعر، از خاندانی با اصالت یمنی، در مکه زاده شد و رشد کرد. گویا نخست بار، پدربزرگش که او نیز احمد نام داشته، از یمن به حجاز هجرت کرده و نسبت «یمنی» که به آنان داده اند، از همین رو است. از زمان، چگونگی و سبب این هجرت، اطلاعی در دست نیست. احمد بن محمد و پدرانش را «اسدی» نیز خوانده اند؛ زیرا به اسد بن عامر (م. ۱۸۸ق.) نسب می برند. او بخشی از تحصیلات خویش را نزد پدرش، محمد بن احمد اسدی عریشی (م. ۱۰۶۰ق.) گذراند و نزد استادانی مانند محمد بن علان (م. ۱۰۷۵ق.) و علی بن عبدالقادر طبری (م. ۱۰۷۰ق.) از مکه شناسان سرشناس آن دوره و صاحبان آثار گوناگون در این زمینه، دانش آموخت. احمد اسدی در حدود ۳۲ سالگی درگذشت. از مقدمه کتاب به قلم پسر او برمی آید که اخبارالکرام آخرین کتابش بوده و فرصت نیافته آن را کامل کند و پس از مرگ او پسرش بدین کار همت گمارده است. (ص۳۸ـ۳۹) نام و مشخصات پسر او دانسته نیست. گویا وی مدتی پس از مرگ پدر به تکمیل این کتاب پرداخته؛ زیرا منابع معاصر نویسنده و اندکی پس از او مانند خلاصة الاثر نوشته محمد امین محبی (م. ۱۱۱۱ق.) که شرح احوال و آثار او را آورده اند، از این کتاب یاد نکرده اند.
آثار احمد اسدی
افزون بر اخبار الکرام، آثاری دیگر نیز به احمد اسدی نسبت داده اند؛ از جمله اتحاف الکرام بفضائل الکعبة الغراء و البلد الحرام که گویا اخبار الکرام تفصیل همان کتاب است.
منابع کتاب
منابع کتاب بیش از ۷۰ اثر مکتوب هستند که برخی اکنون موجود و بعضی مفقودند. نویسنده به ترتیب، از آثار ازرقی، فاسی، عز بن جماعه و محمد جار الله بن ظهیره بیش از آثار دیگران سود جسته است. برخی منابع مانند افادة الانام نوشته عبدالله بن محمد غازی (م. ۱۳۶۵ق.) بدین کتاب استناد کرده اند.
موضوعات کتاب
...

جمله سازی با الکرام باخبار المسجد الحرام

توضيح اينكه: خداوند درباره اسراء و سير شبانه آن حضرت مى فرمايد: (( سبحانالذى اسرى بعبده ليلا من المسجد الحرام الى المسجد الاقصى الذى باركنا حوله لنريهمن آياتنا انه هو السميع البصير )). (101)
در اينجا جبرئيلنازل شد و گفت: اى محمد! پروردگارت سلامت مى رساند و مى فرمايد: بخوان برايشان: (اجعلتم سقاية الحاج و عمارة المسجد الحرام كمن آمن بالله و اليوم الاخر... انالله عنده اجر عظيم ).
از آنچه گذشت معلوم شد: اولا جمله (و الله يهدى القوم الظالمين ) جمله حاليه ايست كهوجه انكار حكم مساوات را كه در جمله (اجعلتم سقايه الحاج و عماره المسجد الحرام كمن آمن...) گذشت بيان مى كند.
اءجعلتم سقاية الحاج و عمارة المسجد الحرام كمن ءامن بالله و اليوم الاخر و جهد فىسبيل الله لا يستون عند الله و الله لا يهدى القوم الظلمين (19)
و با اين بيان روشن مى شود كه: جمله (و المسجد الحرام ) عطف است بر جمله(سبيل اللّه )، و مراد از جلوگيرى مؤ منين از اداى عبادات، مناسك در كعبه است، و لازمهاين
اين خيلى روشن است كه عبارت (هر كس تمتع كرد بايد با خود هدى ببرد) و عبارت (تمتعكنيد و در تمتع با خود قربانى ببريد) فرق دارد، اولى را در جائى مى گويند كهشنونده قبلا از تشريع تمتع اطلاع داشته باشد، و دومى را در جائى مى گويند كهگوينده مى خواهد با همين كلام خود آنرا تشريع كند، خواهى گفت تمت ع در كجا تشريعشده ؟ مى گوئيم: در آيه شريفه:( ذلك لمن لم يكن اهله حاضرى المسجد الحرام ).
فال گیر
بیا فالت رو بگیرم!!! بزن بریم
طولانی یعنی چه؟
طولانی یعنی چه؟
پاداش یعنی چه؟
پاداش یعنی چه؟
فال امروز
فال امروز